Anna Nordlander är en av Sveriges ledande experter på Amazon med över tio års erfarenhet av internationell försäljning på den omtalade e-handelsplattformen. Hon var tidigare vd för The Friendly Swede, ett av de allra första svenska företagen att sälja fysiska produkter via Amazon. Idag är hon en flitigt anlitad föreläsare om såväl Amazon som retail samt medgrundare av rådgivningsbyrån Amzello.
Anna är en av författarna till boken Amazonkoden – den första boken för en svensk publik om hur Amazons affärsmodell fungerar.
Vi bedriver de facto företag och organisationer med verksamheter som är öppna tjugofyra-sju — online. Det skrivs i forum, det skrivs på sociala medier och bra likväl som negativa upplevelser sprids med blixtens hastighet. Detta ställer höga krav på organisationens kommunikation, i alla led. Enkelt är det inte, men knäcker man koden står man betydligt bättre rustad för framtiden.
I föreläsningen ”The 5-star Experience” delar retailexperten Anna Nordlander med sig av insikter och klokskap från över tio års erfarenhet av kundmöten i digitala kanaler. Hon förklarar på ett underhållande och insiktsfullt sätt allt från hur kundservice börjar redan i produktutvecklingsstadiet till hur en missnöjd kund kan vara en organisations bästa tillgång — när man vet hur man hanterar hen. Hon motiverar alla åhörare till att känna ansvar för kundens upplevelse, oavsett var i kundmötet man befinner sig.
Amazonkoden: att växa som och med Amazon
Amazon är den moderna världens mest framgångsrika företag. Anna Nordlander föreläser om insikterna och affärsprinciperna som funnits med Amazon från start — principer de aldrig lämnat. Detta är föreläsningen för att lära sig av en gigant och att utveckla sin egen verksamhet.
“The common question that gets asked in business is, ‘why?’ That’s a good question, but an equally valid question is, ‘why not?’” – Jeff Bezos
Genom att förstå varför Amazon på kort tid blivit ett globalt företag som ändrar spelreglerna i nästan alla länder där de är närvarande, kan vi också förstå vilken nisch vår egen verksamhet ska behålla. Vad kan man göra för att vara mindre konkurrensutsatt?
Amazon kommer sakta men säkert att förändra kundernas allmänna uppfattning om handel och e-handel i synnerhet. De förändrar konsumentens tidsuppfattning, tålamod och önskan om tillgänglighet. Amazons förmåga att innovera kommer att påverka verksamheter som hittills mest pratat om vikten av innovation.
Anna Nordlander har expertkunskaper om Amazon, både på det strategiska planet och i det praktiska: Hur man gör när man vill starta och driva försäljning via Amazon.