Utkommer 21 oktober 2022

Amazonkoden – så blir svenska företag vinnare i den amazonska eran

“Sverige har legat långt efter, men Amazons inträde fick utvecklingen att ta fart, och den kommer fortsätta accelerera.”

Anna Nordlander,
landets ledande expert på Amazon

Här förklarar retailexperten Margareta Boström hur du knäcker Amazonkoden. 

OM AMAZONKODEN

Är du redo att knäcka Amazonkoden? Morgondagens framgångar handlar nämligen inte bara om att lyckas Amazon, utan att lyckas som Amazon.

Amazons svenska lansering beskrevs som ett misslyckande – inget kunde vara mer fel. Bara två år senare uppskattas världens största onlineföretag omsätta över en miljard kronor i Sverige och har en av landets mest välbesökta sajter.

På alla marknader där Amazon etablerats har såväl konsumenternas förväntningar som beteenden förändrats. Svenska företag i alla branscher riskerar därmed att bli förbisprungna om de inte rustar sig för en värld där Amazon är normen.

I  Amazonkoden ger retailexperterna Anna Nordlander och Margareta Boström, “De svenska amazonerna”, oss historien om hur Jeff Bezos garagehandel blev det globala imperium vi känner som Amazon. De visar även hur du kan hämta inspiration från ett av historiens mest framgångsrika företag, men även hur du blir vinnaren på marknadsplatsen som förändrar allt.

Det här är den första heltäckande boken om Amazon, framtagen för en svensk publik.

OM FÖRFATTARNA

Anna Nordlander är en av Sveriges ledande experter på Amazon med över tio års erfarenhet av internationell försäljning på den omtalade e-handelsplattformen. Hon var tidigare vd för The Friendly Swede, ett av de första svenska företagen att sälja via Amazon. Idag är hon en flitigt anlitad föreläsare om Amazon och medgrundare av rådgivningsbyrån Amzello.

 

Margareta Boström är prisbelönt författare och en av landets främsta experter inom konsumentbeteenden. Till vardags arbetar hon som insiktsansvarig och affärsutvecklare på Jula, ett av Sveriges mest framgångsrika detaljhandelsföretag. Margareta har även följt Amazon under flera år och analyserat företagets konsekvenser för både konsumenters beteenden och för detaljhandelsbolag.

Här finns boken

Förstautgåva
Finns på Volante-shop Adlibris Bokus eller i din lokala bokhandel.

E-bok
Finns på Adlibris

Pressbilder