Tobias Nielsén

Grundare av Volante. Tobias Nielsén har utöver sitt jobb som förlagschef på Volante, skrivit i och varit redaktör för flera antologier.

Tobias Nielsén har bland annat hållit föredrag i New York, London, Peking, Hongkong och Bryssel, utöver en rad platser i Danmark, Norge och Sverige.

Numera talar han helst utifrån ett slags Volante-best-of sett till ämnen och böcker. Ingången är oftast deep work (dvs. djupjobb) kontra ytjobb (läs hans manifest) och vikten av att kunna växla mellan snabbt och långsamt tänkande, enligt Daniel Kahneman som ju skrivit en av Volantes absoluta bästsäljare. Det sker även utifrån andra böcker som han varit med och givit ut, från Peak av K Anders Ericsson till Bredd av David Epstein, men han kommer även in på några av Micael Dahlens otaliga lärdomar.

Man kan se det som en sammanfattning av några av de slutsatser som blivit mest tongivande i diskussionen om såväl hur människan fungerar som samhällsutvecklingen generellt. Givetvis hänger detta ihop med bokens och kunskapens roll idag — i förhållande till medieutveckling och filterbubblor.

Läs stor intervju med Tobias Nielsén i Resumé här (september 2019).

Tobias Nielsén är ledamot i Förläggareföreningens styrelse och har tidigare varit ledamot i flera myndigheter. Han är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och Columbia Business School i New York och inledde sina första yrkesår som journalist och kulturskribent, framför allt på Expressen. På senare tid har han skrivit för sajten Breakit.

Mer om Tobias Nielsén: Han kallar sig själv smålänning — men bor i Stockholm. Han har varit med på listor över ”årets superkommunikatör” (2017, Resumé), ”årets supertalanger” (2013, Veckans affärer), samt blivit nominerad till EU-utmärkelsen för unga forskare Cultural Policy Research Award (2009).

Tobias Nielsén har tidigare framför allt talat om kulturens olika värden och effekter. Särskilt på det temat har han fungerat som rådgivare och projektlett eller skrivit ett stort antal omvärlds- och ekonomiska analyser med fokus på kreativa processer och branscher, liksom förändrade konsumtionsmönster (en tidning benämnde honom som ”upplevelseindustrins chefideolog”). Han har även drivit bloggen Kulturekonomi ihop med Emma Stenström (de både har också skrivit om ”passionssamhället”).

Nielsén har även fungerat som moderator kring ämnen som rör beteendeekonomi, samhällsutveckling, idrottens olika värden och effekter, samt kultur och kreativitet.

2013 var han tv-programledare i Pengar – näst viktigast efter kärleken i SVT/UR.

Mer bonusfakta: ägnar fritiden åt idrott (tennis, bandy, löpning) och musik (piano och gitarr, plus jakten på ny musik där ute).

Pressbilder

Alla bilder får beskäras.

Foto (nedan, bilder i färg): Peter Jönsson

 

 

Foto (nedan, bilder i svartvitt): Leif Högberg

  

Skriv ut sidanSkriv ut sidan