Per Schlingmann

Per Schlingmann har gjort sig känd som en skarp researcher, efterfrågad föreläsare, prisad kommunikatör och mångsidig författare. Han har lång erfarenhet inom både svenskt näringsliv och politik  där han bl.a. gjort avtryck som chefsstrateg i samband med förnyelsen av Moderaterna. Han syns återkommande i TV4:s nyhetspanel och nu är han aktuell med boken Strategiskt berättande.

Som författare har Per Schlingmann en imponerande bredd med böcker inom management, deckare, mat och feelgood. Hos Volante finns flera böcker som han skrivit tillsammans med Kjell A. Nordström: Urban Express,  Corona Express och Momentum (2022). Boken Strategiskt berättande (2025) handlar om hur såväl organisationer och företag som ekonomin och samhället i stort påverkas när masskommunikation ersätts med masskonversation. Boken innehåller även många konkreta exempel och praktiska verktyg för att själv komma igång med att skapa berättelser som formar framtiden.

Föreläsningar

Från masskommunikation till masskonversation

Det är som med ketchupflaskan.
Vi har länge kunnat ana stora förändringar i kommunikationslandskapet. Nu kommer de. Med
full kraft. Logiken förändras och in träder eran för det strategiska berättandet.

När masskommunikation ersätts med masskonversation – där alla kommunicerar med alla –
gäller det att tänka om. Ett ensidigt fokus på att ”nå ut” faller nu platt. Istället träder berättelsen
fram som den starkaste formen av kommunikation. Både kommersiell och politisk framgång blir beroende av ett strategiskt berättande och att säga något som andra vill berätta vidare.

Så varför blir några berättelser och narrativ starkare än andra? Och vad ligger bakom? Att förstå dessa drivkrafter är nödvändigt för att kunna navigera i det nya landskapet och för att kunna analysera förändringen.

Från innehållet:

Pressbilder

Skriv ut sidanSkriv ut sidan