Ida Hult

Ida Hult har läst journalistik vid Missouri School of Journalism och är utbildad etnolog vid Lunds universitet. Etnografi har blivit en kraftfull metod för såväl människor inom akademin som för marknadsförare, ekonomer, designers – och Ida Hult är en av Sveriges främsta experter.

2006 grundade hon Sveriges första etnologiska konsultbyrå Trendethnography och efter det har uppdragen varit många. Ida har bland annat arbetat för Inter Ikea Systems som äger konceptet IKEA och utvecklar varumärket, affärsperspektivet och det strategiska landskapet. Som ansvarig för så kallade foresight attention-makers på IKEA handlar det om att utmana, stresstesta och överraska det långsiktiga affärsperspektivet och den globala strategin. Hon har haft rollen som executive advisor och styrelseledamot för bolag som IKEA, SEB, Ericsson, E.On, Carlsberg, Arla Foods, HSB och Svenska institutet.

Föreläsningar

Ida Hult beskrivs ofta som rak och med smittade energi, och det får vi mycket av i hennes efterfrågad föreläsningar. Att vara seriös och allvarligt rolig är hennes gren. Hon har varit nominerad till stora talarpriset.

Det är skillnaden mellan vad människor säger och faktiskt gör som är etnologi för Ida Hult. De viga och kvicka ansatserna rotade i vardagligt fältarbete, den påtagliga berättarglädjen och förmågan att alltid söka sig bortom allfartsvägen (samt i någon mån förkärlek för underfundiga underrubriker och inskjutna satser) etnologins kännetecken. Med en utvecklad förmåga att se, tolka och beskriva skapar Ida berättelser för handling i skärningspunkten varumärke, produkt- och affärsutveckling. Ur er data lyfter hon ut den strategiskt högsta vinsten och sätter ihop delarna på ett sätt som formar en ny helhet.

Vi människor planerar utifrån dagens problem. Ida leder istället från framtiden och bakåt så att strategierna bygger organisationer och vardagsliv för den kommande verkligheten. Hon delar med sig av praktiska, kreativa sätt att se bortom den kortsiktiga horisonten och hjälper oss att fånga framtidens möjligheter. Det handlar om att omsätta visionärt tänkande till genombrytande tillväxt samtidigt som man skapar motståndskraftiga och inte bara effektiva organisationer.

Ida vet hur man gör affärer av våra sätt att vara, leva, arbeta, köpa och prestera.

Unsame it. Olikifiera!

Denna föreläsning visar nya sätt att se på världen och hur man jobbar annorlunda och når annorlunda resultat.

Likheten breder ut sig. Kulturaliserad ekonomi, teknologisk värld och uppkopplad befolkning borde skapa en perfekt storm av unika varor, budskap, tjänster och arbetssätt. Men i vår jakt på minsta gemensamma nämnare, på förenklade beslutsunderlag som kan sammanfattas i punktlistor och hög takt har tänkandet försvunnit till förmån för görandet. Oavsett bransch är det samma problem, samma organisationsstruktur, samma portföljupplägg, samma strategiska verktyg, samma processer, briefer och projekt. Till och med framtidskoncepten är det förväntade. Hur hamnade vi här och hur kommer vi härifrån?

Ida sätter ord på det du känner och vet men inte lyckas formulera och du får verktyg för att börja, att sluta och att driva verklig förändring.

Den tionde kvinnan. Lärdomar från frontlinjen.

Denna föreläsning bjuder på principer, metoder, tekniker, argument och tankesätt för att arbeta med framtiden

Framtidsspaningar blir ofta underhållande intellektuell standup som passar på konferenser. Framtidsberättelsen blir då en genre som avspeglar tidsandan. Framtidsarbetet i organisationer – foresight – är på många sätt väsensskilt och denna föreläsning beskriver hur och ger praktiska förhållningssätt till framtiden. Det är utbildande och handlingsorienterat mer än material för de stora scenerna.

Klassikerna som scenarioplanering och pre mortem ryms men framför allt tillämpade nya grepp från Idas karriär. Vad behöver man flytta på för att köra fort och åka slalom genom kommittéer, styrgrupper, processer och silos?

Här jobbar ni med framtiden som bakgrund för att sätta visioner, ta fart och bygga. Det är vad du gör innan din strategiska planering som skapar verklig framgång.

Konsumentvärldar.

Välkommen till en övergripande men spetsig genomgång av kultur, beteenden, affärslandskap, framtid och hur det landar i din bransch, industri, kundsegment och marknad.

Här får du komplexa resonemang paketerade i bilder som berör och idéer att agera på.  Ska du göra nytt och ställa om och behöver inspiration, perspektiv, sparring, aha och haha med en twist, ja då är det läge att höra av sig om denna föreläsning. Här finns perspektiven av typen ”framtidens hälsa”, ”framtidens stad”, ”framtidens kund” och ”framtidens pengar”.

Efter alla år som strategisk rådgivare för stora aktörer i många branscher är Ida Hult speciellt insatt i mobilitet, bank, retail, hälsa, kommunikation, design, platsutveckling, snabbrörliga konsumentvaror och transformation.

Något nytt, verkligt och skräddarsytt, varje gång.

 

Pressbilder

Skriv ut sidanSkriv ut sidan