Ida Hult

Ida Hult är etnolog, strateg och tänkare, med en bakgrund som entreprenör och föreläsare. Hon har haft ledande roller på, och strategiska uppdrag för bland annat Ikea, If, Ericsson och Arla Foods och länge drivit frågor om nytänkande omvärldsanalys och framtidsfrågor. Hennes målsättning är att fler organisationer (och individer!) ska bli förkloka, fantasifulla och förberedda.

Ida Hult har läst journalistik vid Missouri School of Journalism och är utbildad etnolog vid Lunds universitet. År 2006 grundade hon Sveriges första etnologiska konsultbyrå, Trendethnography, och efter det har uppdragen varit många. Ida har bland annat arbetat för Inter Ikea Systems som äger konceptet Ikea, varumärket och det strategiska landskapet. Som ansvarig för deras så kallade foresight attention-makers  har hon utmanat, stresstestat och överraskat det långsiktiga affärsperspektivet och den globala strategin. Hon har även uppdrag som Nordic Head of Insight på försäkringsbolaget If och tidigare som rådgivare och styrelseledamot för bolag som SEB, E.On, Carlsberg, HSB och Svenska institutet.

Hösten 2021 släpps Ida Hults bok Ärvda svar – om en framtid bortom gamla sanningar, slitna ord och redan tänkta tankar.

Föreläsningar

Etnologens uppgift och privilegium är att se med förundran på det alldagliga och ställa frågor om det vi tar för givet. Med en utvecklad förmåga att se, tolka och beskriva skapar Ida Hult berättelser för handling i skärningspunkten varumärke, produkt- och organisationsutveckling. På ett utmanande och medryckande sätt gör hon framtiden verklig för människor. När den blir det gör vi bättre saker mot oss själva, varandra och planeten. 

“Wow!” “Upplysande” “Jättespännande!” “Helt nya perspektiv!” “Engagerande” “Modig!” är några av de ord som ofta används för att beskriva hennes föreläsningar. 

Unsame it. Olikifiera!

Denna föreläsning visar nya sätt att se på världen och hur man jobbar annorlunda och når annorlunda resultat.

Likheten breder ut sig. Kulturaliserad ekonomi, teknologisk värld och uppkopplad befolkning borde skapa en perfekt storm av unika varor, budskap, tjänster och arbetssätt. Men i vår jakt på minsta gemensamma nämnare, på förenklade beslutsunderlag som kan sammanfattas i punktlistor och hög takt har tänkandet försvunnit till förmån för görandet. Oavsett bransch är det samma problem, samma organisationsstruktur, samma portföljupplägg, samma strategiska verktyg, samma processer, briefer och projekt. Till och med framtidskoncepten är det förväntade. Hur hamnade vi här och hur kommer vi härifrån?

Ida sätter ord på det du känner och vet men inte lyckas formulera och du får verktyg för att börja, att sluta och att driva verklig förändring.

Den tionde kvinnan. Lärdomar från frontlinjen.

Denna föreläsning bjuder på principer, metoder, tekniker, argument och tankesätt för att arbeta med framtiden.

Framtidsspaningar blir ofta underhållande intellektuell standup som passar på konferenser. Framtidsberättelsen blir då en genre som avspeglar tidsandan. Framtidsarbetet i organisationer – foresight – är på många sätt väsensskilt och denna föreläsning beskriver hur och ger praktiska förhållningssätt till framtiden. Det är utbildande och handlingsorienterat mer än material för de stora scenerna.

Klassikerna som scenarioplanering och pre mortem ryms men framför allt tillämpade nya grepp från Idas karriär. Vad behöver man flytta på för att köra fort och åka slalom genom kommittéer, styrgrupper, processer och silos?

Här jobbar ni med framtiden som bakgrund för att sätta visioner, ta fart och bygga. Det är vad du gör innan din strategiska planering som skapar verklig framgång.

Konsumentvärldar.

Välkommen till en övergripande men spetsig genomgång av kultur, beteenden, affärslandskap, framtid och hur det landar i din bransch, industri, kundsegment och marknad.

Här får du komplexa resonemang paketerade i bilder som berör och idéer att agera på.  Ska du göra nytt och ställa om och behöver inspiration, perspektiv, sparring, aha och haha med en twist, ja då är det läge att höra av sig om denna föreläsning. Här finns perspektiven av typen ”framtidens hälsa”, ”framtidens stad”, ”framtidens kund” och ”framtidens pengar”.

Efter alla år som strategisk rådgivare för stora aktörer i många branscher är Ida Hult speciellt insatt i mobilitet, bank, retail, hälsa, kommunikation, design, platsutveckling, snabbrörliga konsumentvaror och transformation.

Något nytt, verkligt och skräddarsytt, varje gång.

 

Pressbilder

Skriv ut sidanSkriv ut sidan