Utkommer 21 oktober 2022
”Amazonkoden är välstrukturerad och genom sin detaljrikedom en utmärkt handbok både för professionella användare och en ekonomiskt intresserad allmänhet.” BTJ, som ger Amazonkoden 4 av 5 i betyg.
”Sverige har legat långt efter, men Amazons inträde fick utvecklingen att ta fart, och den kommer fortsätta accelerera.”
Anna Nordlander,
landets ledande expert på Amazon
Här förklarar retailexperten Margareta Boström hur du knäcker Amazonkoden.
Här kan du läsa bokens inledning.
OM AMAZONKODEN
Är du redo att knäcka Amazonkoden? Morgondagens framgångar handlar nämligen inte bara om att lyckas på Amazon, utan att lyckas som Amazon.
Amazons svenska lansering beskrevs som ett misslyckande – inget kunde vara mer fel. Bara två år senare uppskattas världens största onlineföretag omsätta över en miljard kronor i Sverige och har en av landets mest välbesökta sajter.
På alla marknader där Amazon etablerats har såväl konsumenternas förväntningar som beteenden förändrats. Svenska företag i alla branscher riskerar därmed att bli förbisprungna om de inte rustar sig för en värld där Amazon är normen.
I Amazonkoden ger retailexperterna Anna Nordlander och Margareta Boström, ”De svenska amazonerna”, oss historien om hur Jeff Bezos garagehandel blev det globala imperium vi känner som Amazon. De visar även hur du kan hämta inspiration från ett av historiens mest framgångsrika företag, men även hur du blir vinnaren på marknadsplatsen som förändrar allt.
Det här är den första heltäckande boken om Amazon, framtagen för en svensk publik.
Detta är ”Good to Great” nivå. – Thomas Sonesson, serieentreprenör, styrelseproffs och investerare
OM FÖRFATTARNA
Anna Nordlander är en av Sveriges ledande experter på Amazon med över tio års erfarenhet av internationell försäljning på den omtalade e-handelsplattformen. Hon var tidigare vd för The Friendly Swede, ett av de första svenska företagen att sälja via Amazon. Idag är hon en flitigt anlitad föreläsare om Amazon och medgrundare av rådgivningsbyrån Amzello.
Margareta Boström är prisbelönt författare och en av landets främsta experter inom konsumentbeteenden. Till vardags arbetar hon som insiktsansvarig och affärsutvecklare på Jula, ett av Sveriges mest framgångsrika detaljhandelsföretag. Margareta har även följt Amazon under flera år och analyserat företagets konsekvenser för både konsumenters beteenden och för detaljhandelsbolag.
Förstautgåva
Finns på
Volante-shop Adlibris Bokus eller i din lokala bokhandel.
E-bok
Finns på
Adlibris