
Vad betyder företagskultur för lönsamheten?
- 3 min
Under mina 25 år som aktieanalytiker, aktiestrateg och fondförvaltare har jag funderat mycket kring hur företag på bästa sätt skapar aktieägarvärde. Vilka faktorer avgör hur framgångsrikt ett bolag blir? Min erfarenhet är att de viktigaste värdedrivarna kan samlas under tre rubriker: kultur, tillväxt och genomförande. Här kan du läsa ett utdrag ur min bok Köp rätt aktier om just bolagens kultur.
En framgångsfaktor för alla typer av bolag, oavsett vilken bransch det rör sig om och oavsett bolagets storlek, är företagskulturen. Kulturen är fundamentet som resten vilar på. Varför finns företaget? Vilka värderingar ska genomsyra verksamheten? Vilka mål strävar man mot, och hur tänker man uppnå dessa mål – vad är strategin? Svaren på dessa frågor ska helst vara så tydliga att de anställda vet intuitivt vad de ska göra i alla typer av situationer.
Även om världen är föränderlig ska ett bolag ha grundläggande värderingar som håller över tid.
Att förstå kundernas behov och möta dessa på bästa möjliga sätt är det överlägset bästa sättet att bygga ett framgångsrikt bolag.
Värderingarna måste beskriva bolagets kultur. Jag vill att bolaget ska ha ett tydligt existensberättigande och att ledning och styrelse kan förklara för mig hur bolaget gör världen bättre. I ”kultur” ingår kundkännedom. Hur väl företaget förstår behoven hos kunderna är, menar jag, avgörande för hur framgångsrikt företaget blir. Kundrelationer handlar både om att leverera det kunden vill ha och det kunden ännu inte vet om att hon eller han behöver. Att förstå kundernas behov och möta dessa på bästa möjliga sätt är det överlägset bästa sättet att bygga ett framgångsrikt bolag. Bolag som lyckas med det växer sin försäljning snabbare, har en högre andel återkommande intäkter och kan få ut en högre bruttomarginal på sina produkter.
Men ”kultur” handlar lika mycket om hur väl företaget förstår de egna medarbetarnas behov och drivkrafter. Upplever de anställda att deras arbete är meningsfullt, att de gör något som är bra för kunderna och samhället i stort? Känslan av meningsfullhet är inte den enda drivkraften bakom individens beteende – men den är stark, mycket starkare än pengar. Det är alla de företagsledare jag har pratat med överens om. Att kommunicera en vision för bolaget som upplevs som meningsfull blir därför väldigt viktigt. I framgångsrika bolag lyckas högsta ledningen bidra till en sådan kultur genom sitt sätt att kommunicera och genom sitt beteende. Och likaså genom att anställa personer på alla nivåer som möjliggör att rätt värderingar genomsyrar hela organisationen.
Flera av de bolag jag lyfter fram senare i boken har en stark företagskultur. Ett börsnoterat bolag som jag upplever har en solid kultur, och dessutom ett starkt varumärke, är Thule. Thule tillverkar och säljer bland annat takboxar, cykelhållare, ryggsäckar och barnvagnar. Bolaget förmedlar självsäkert innovationskraft och en stor förståelse för kundernas behov, och det finns också en stor glädje i organisationen kopplat till att utveckla produkter som verkligen gör skillnad för kunderna.
Generellt gäller att kundrelationer och kultur går hand i hand – det är ju de anställda som ska ta hand om kunderna. I en välmående organisation känner medarbetarna att de kan göra det som krävs för att skapa värde för kunden. Tre grundläggande frågor som du som investerare behöver försöka få svar på är:
1. Varför har bolaget ett existensberättigande?
2. Förstår bolaget kundernas behov?
3. Har de anställda rätt förutsättningar att addera värde till kunderna?
När jag själv är kund i ett bolag är det oftast enkelt för mig att förstå om bolaget adderar värde med sina produkter och tjänster. Om jag inte själv är kund frågar jag bolagets ledning om deras syn på existensberättigande och hur företaget fyller en funktion. Men det bästa sättet att få svar på ovanstående frågor är att prata med kunderna.