Nextopia – Next stop: Audible!
- 5 min
I Nextopia är du aldrig bättre än din nästa grej…
I Nextopia sträcker vi oss alltid efter framtiden. Nästa Iphonemodell, nästa Marvelfilm, nästa dejt… Vi lever i konstant väntan på det som komma skall. Vi bygger upp förväntningar och blir allt mer intresserade av det vi inte kan nå just nu. Sakers nuvärde mäts i relation till hur betydelsefulla de kommer bli framöver. Morgondagen är viktigare än idag, då den ger oss många möjligheter till att bli lyckliga. Samtidigt har det aldrig varit så svårt att förbli lycklig som nu. Hur går detta ihop?
Till hösten kommer Nextopia till Amazons populära ljudbokstjänst Audible. Vi tar tillfället i akt och uppdaterar både det svenska och det engelska manuset. Nu behöver vi er hjälp!
Du hittar Nextopia i bokhandeln och på nätet. Kom med förslag till möjliga uppdateringar kring de följande utdragen. Mejla oss, eller lämna en kommentar under de relaterade inläggen i våra sociala kanaler!
”Har du sett den nya Simpsonsfilmen?”
”Nej, men jag har sett trailern, den är jättebra!”
Känner du igen det här? Med största sannolikhet gör du det. Du har antagligen sagt eller hört något liknande själv, det har de flesta av oss. Kanske inte just om Simpsonsfilmen, men helt klart om någon annan film. Och det är inte osannolikt att du antingen har fått till svar av någon att de har sett Simpsonstrailern men inte filmen, eller att du själv har sagt så.
Filmen om Simpson gick upp på biograferna i juli 2007 och var en av de mest populära filmerna det året som sålde fler biljetter än någon annan film under premiärhelgen. Den sålde enorma mängder biljetter och gjorde en bruttovinst på mer än en halv miljard dollar till årsskiftet, men trots det försvann den från repertoaren i de flesta länder innan nyårsafton. Mindre än fem månader verkar inte vara någon vidare livslängd för en så populär och eftertraktad film. Men egentligen var livslängden mycket längre än så.
”Trots det imponerande antalet människor som såg filmen kan det inte mäta sig med den jättelika publiken som världen över såg de trailer för filmen i väntan på premiären – såväl på bio som på internet”
Redan 2006, mer än ett år innan filmens premiär, visades den första trailern för filmen på biograferna. Trots det imponerande antalet människor som såg filmen kan det inte mäta sig med den jättelika publiken som världen över såg de trailer för filmen i väntan på premiären – såväl på bio som på internet. Medan Simpsonsfilmen var en av de bästa och mest långsäljande filmerna medan den gick på bio, var det utan tvekan fler som sökte upp och tittade på Simpsonsfilmens trailer, och det under en mycket längre tid…
… Ett sådant exempel är det internationella klädföretaget H&M som producerar mode till överkomliga priser för massmarknaden.
Trots att deras grundläggande affärsidé alltid har varit att göra mode tillgängligt för alla, lyckades de få sin verksamhet att växa explosionsartat i det nya millenniet genom att hålla sina produkter precis utom räckhåll för världens långa fingrar. Det började med en limiterad kollektion av den berömde tyske designern Karl Lagerfeld 2004; sedan dess har H&M fortsatt att skapa långa köer, de har till och med varit tvungna att ta polisen till hjälp i vissa affärer när de har släppt kollektionerna. Kollektionerna har rentav gett upphov till ”professionella köare” som får betalt för att stå i kö i timmar, eller dagar, för att se till att deras uppdragsgivare får tillgång till de få klädesplagg som finns att köpa.
”Långt innan kollektionen släpps, publicerar H&M information om plaggen i kollektionen, så att människor kan börja skapa och konsumera sina värdefulla förväntningar…”
Långt innan varje ny limiterad H&M-kollektion lanseras cirkulerar rykten och spekulationer som genererar omfattande uppmärksamhet kring vilket det nya designernamnet är och vad kollektionen består av. Långt innan kollektionen släpps, publicerar H&M information om plaggen i kollektionen, så att människor kan börja skapa och konsumera sina värdefulla förväntningar på att ha plaggen på sig, och utvalda personer får prova kläderna så att de kan prata om dem och skriva om dem i tidningar och på bloggar. H&M var först, men sedan dess har andra klädföretag hoppat på den framgångsrika trenden, bland andra brittiska Topshop och amerikanska lågbudgetföretaget Target. Långt efter varje ny limiterad kollektion auktioneras tusentals plagg ut på eBay, där budgetmodet säljs för upp till flera tusen dollar…
I april 2008 reste styrelseordförande Dick Cook och företagets chief creative officer John Lasseter tvärs över landet, från sitt huvudkontor i Kalifornien till New York, för en omsorgsfullt planerad presskonferens.
Inför en publik med utvalda journalister från världens alla hörn avslöjade de en efter en av företagets kommande nio filmer som skulle komma att ha premiär. De visade glimtar av handlingar, berättade stolt vilka kända namn som skulle göra röster och bjöd på en tjuvtitt på ett antal inspelade scener. Sedan harklade sig John Lasseter inför den stora premiären: ”Vi kommer också att göra en spännande högoktanig fortsättning på Bilar!”
”Disney Studios och John Lasseter följde det nextopiska framgångsreceptet när de återigen avslöjade, två år innan premiär, att en spin-off på Bilar skulle göras: Planes”
Bilar 2 hade premiär sommaren 2012, alltså fyra år efter presskonferensen i New York. Men redan då skapades rubriker, på bara några timmar, som fick en hel generation ungar över hela världen att kuta till leksaksaffärer. Omedvetna om det faktum att de troligen skulle vara för stora och hamnat utanför målgruppen vid premiären, kanaliserade de sina förväntningar på filmen genom att köpa Bilar-leksaker, -kläder och -inredningsprylar, vilket innebar en miljarddollarindustri utan motstycke på bara några månader. Disney Studios och John Lasseter följde det nextopiska framgångsreceptet när de återigen avslöjade, två år innan premiär, att en spin-off på Bilar skulle göras: Planes. För att höja förväntningarna inför den kommande filmen, introducerades de nya karaktärerna i en kortfilm som fanns med som extramaterial på dvd:n till Bilar 2…