En sällsynt träffsäkerhet parat med allvarsblandad humor har blivit Klas signum. Hos Volante har han gett ut böckerna I kundens skor (2021) och Rätt räcker inte (2025). Båda är skrivna tillsammans med professor Per Kristensson.
Om Klas föreläsningar.
Hela sitt yrkesliv har Klas Hallberg drivits av en huvudsaklig idé: att organisationer behöver göra sig relevanta för sina kunder/användare/brukare/medborgare. Med avstamp i böckerna ”I kundens skor” (2020) och ”Rätt räcker inte” (2025) gör han flera olika (alltid anpassade) föreläsningar. Böckerna går att köpa in i samband med föreläsning för de som vill komplettera och fördjupa.
Att följa lagar, regelverk och egna säljprocesser är en hygienfaktor – men för att skapa värde ihop med kund behövs ofta det egna omdömet, den egna lusten och det lilla extra.
Massor av träffande, dråpliga, utvecklande och bekräftande exempel på kraften i offentlig sektor. Som en blandning av en varm kram, högoktanig boost och uppfordrande budskap om vikten av att inte nöja sig med att ”göra rätt” utan att hela tiden sträva efter att skapa värde i verkligheten.
Både inom privat och offentlig sektor behövs att medarbetaren både vill, vågar och får lov att göra nytta. Jag skräddarsyr föreläsningen utifrån var din organisation har störst behov just nu.
Det här är en föreläsning om att utgå från kunden när vi utformar våra erbjudanden och våra arbetsprocesser. Föreläsningen kan riktas antingen till sälj och service, eller handla mer om strategisk höjd och långsiktig styrning. Föreläsningen bygger på boken I kundens skor (2020) som Klas skrivit ihop med Professor Per Kristensson från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads Universitet.