Nina Åkestam

Doktor i ekonomi, skribent, författare och reklamforskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Nina Åkestam har tidigare jobbat som kreatör i reklambranschen i Stockholm och New York. 2014 kom hennes första bok, bästsäljaren Meningen med hela skiten, ut på Volante förlag. Hennes doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes (2017), reder ut affärsmässiga och sociala effekter av stereotypa och icke-stereotypa bilder i reklam.

Nina är även en stark röst i den offentliga debatten kring jämställdhet och mångfald. Hon är stående kolumnist i Metro sedan 2014 och hennes texter har även publicerats i bland annat Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Hon har listats bland näringslivets Supertalanger (Veckans Affärer), Näringslivets Mäktigaste Kvinnor (Veckans Affärer) och Årets Uppstickare (Shortcut), och har mottagit branschorganisationen Komm:s Bengt Hanser-stipendium för sina bidrag till marknadskommunikationens utveckling.

Pressbilder

 

Skriv ut sidanSkriv ut sidan