Mötesplats: en inspelningsstudio på Gärdet
- 8 min
Edinburgh 7 Mars 2020
1998 tog mitt liv en ny vändning. Vår dotter Annie – som vid tre års ålder fått diagnosen ‘mentalt handikappad’ – var nu åtta år och jag befann mig på konferens (DAMP 98) i Göteborg för att lära mig mer om neuropsykiatriska funktionshinder. Bland professorer och deprimerande statistik kliver Märta Tikkanen upp på scenen och läser ur sin bok Sofias egen bok: En bok om MBD-barn om dotterns kreativitet och om vikten av mångfald. Det stycket kom att ligga till grund för min ursinniga övertygelse om rätten till ett värdigt liv för både Sofia och Annie samt de minst sex barn i varje skolklass som kämpar med någon form av blockering eller svårighet.
Tjugotvå år senare flyger jag ‘hem’ till Stockholm för att spela in min bok När livet inte följer manus som nu skall bli ljudbok. Och på en yta av bara 45 kvadratmeter får jag så uppleva nya intensiva möten i inspelningsstudion. Genom de blytunga och superproffsiga hörlurarna hörs teknikern Michaels lugnande röst som på tryggt dalmål försäkrar mig om att ‘det här kommer att gå så bra så’. I studion bredvid sitter Dramaten-skådespelaren Magnus Roosmann och läser in en deckare och det gör också Torsten Wahlund vid nästa pass (jag kör två pass per dag för att hinna med hela boken). Torsten Wahlund påstår först att han är Sven Jerring när jag pinsamt nog frågar honom vem han är. ‘Nehej du, mig lurar du inte’ skrattar jag aningslöst tills jag så äntligen känner igen denne fina skådespelare som jag först minns som Malin på Saltkråkans fästman Peter.
Lika roligt som det var att läsa in min bok, stöttad av den tålmodige dalmasen i andra änden, lika spännande och innerliga var de komprimerade konversationerna med Magnus Roosmann på bänken utanför våra respektive studios. (Mer om det allra sist i texten.)
Så är det då dags för ett möte som jag verkligen inte kunnat drömma om att skriva in i mitt livs manus! Utrustad med vad som för mig mest liknar en 007-utrustning, men som enligt teknikerna Michael och Martin är en ‘superenkel’ mobil inspelningsstudio tar jag flyget till Helsingfors för att spela in Märta Tikkanen, som ska läsa sitt fantastiska stycke som ju självklart är med i min bok. Jag checkar in på det futuristiska och nyöppnade hotellet i Västra hamnen, langar likt James Bond upp min svarta väska med utrustningen på skrivbordet i hotellrummet och sätter igång att nervöst koppla ihop rätt kabel med rätt ingång i de olika tekniskt avancerade maskinerna. Jag blir guidad av teknikern Martin via WhatsApp och tillsammans lyckas vi få ihop det.
Nu gäller det också att det funkar hemma hos Märta. Har hon wifi? Allt hänger på det. Ängslig och spänd – jag vill ju inte ‘krångla till det’ med abstrakta frågor om skitläskig teknik som varken hon eller jag förstår oss på – trycker jag på porttelefonen. Sen går allt fort. Märtas dörr, både den metaforiska och den fysiska, står vidöppen och efter en snabb kopp kaffe så riggar vi upp utrustningen i hennes arbetsrum (som är fullt av hennes egna böcker i olika upplagor och översättningar), får kontakt med Martin och sätter igång. Jag lämnar rummet och Märta läser sin text med sin lugna, melodiska röst och på avundsvärt vacker finlandssvenska.
Med ett helt livs erfarenhet av officiella framträdanden sätter hon det direkt. Ingen omtagning behövs. Och jag drar en lättnadens suck. Vi tar några selfies och jag tackar henne ur djupet av mitt hjärta för att allt gått så bra.
– Jaså, säger hon roat, är det därför du är så röd i ansiktet?!
I fyra timmar pratar vi om … jaaa, allt möjligt. Konversationen böljar fram och åter och jag anstränger mig för att minnas varenda underhållande och/eller tankeväckande berättelse jag får mig till livs av den underbara Märta Tikkanen som betytt så mycket för så många.
Sofia, som hunnit bli 52 år, kommer ner (hon bor tre våningar högre upp i huset) och hälsar på. Hon visar mig sina mångtaliga medaljer i dressyr och berättar om hur hon deltog i Special Olympics förra året i Abu Dhabi – där hon vann brons.
Jag är tacksam. Tacksam för att Annie öppnat så många nya och oväntade dörrar i mitt liv och tänker att kanske också min bok en dag inspirerar till ett besök hemma hos mig.
Välkommen! Dörren står på vid gavel och hurran på spisen (men tekniken får du sköta själv)!
Sophie Dow
PS Jag tog med mig den ”superenkla” mobila inspelningsstudion hem till Edinburgh där Annie tog över och själv läste in sina repliker från boken.
PPS Så kom det sedan en så fin text av Magnus Roosmann om vårt möte …
”Stockholm dagar i mars 2020