Kreativ friktion av Gradvall & Magnus: “70 års borrande efter kreativitetens hemliga ingredienser”

Hur kunde Frank Sinatra återuppstå efter döden i Finspång, hur kommer det sig att en dansk hippie blev Metallicas mest fruktade smakdomare och varför är Billie Eilish relation till The Office avgörande för hennes geni? Det och mycket, mycket, mer får du lära dig i Jan Gradvall och Magnus Lindkvists nya bok Kreativ friktion.

>> Förköp av boken här.

De förenas i sina misslyckade musikkarriärer och i passionen för att hitta kreativitetens hemliga ingredienser.

I sammanlagt 70 år har musikjournalisten Jan “professor pop” Gradvall och futurologen Magnus Lindkvist följt artister, entreprenörer och konstnärer. En del kreatörer har lyckats, andra misslyckats och somliga har rent av återuppstått från de utslocknades kyrkogård.

Frågan är bara: varför lyckas somliga kreatörer bättre än andra, hur kommer det sig att så många misslyckas längs vägen och vad krävs för att hitta inspirationen på nytt?

Deras slutsatser sammanfattas lika underhållande som lärorikt i boken Kreativ friktion – handbok för nytänkande.

Volante-redaktionen träffade Gradvall och Magnus för ett samtal om kreativiteten, lindansen och Depeche Mode.

Det är kärnfrågan i allt jag gjort.

Varför så maniskt intresserade av det ni kallar kreativ friktion?

Jan: Jag har intervjuat människor i 40 år. Min första intervju var som 16-åring med punkbanden Spy och IQ55. Genomgående i alla intervjuer – oavsett om det gällt ABBA, Joan Didion, skådisarna i Avengers eller unga forskare – har varit att jag själv ska försöka förstå hur de arbetar, tänker och skapar. Det är kärnfrågan i allt jag gjort. Genom att pumpa andra på information har jag också lärt mig att själv lösa problem.

Magnus: Det här ämnet är mitt liv. Kreativ friktion är det som driver och motiverar mig.

Har ni egentligen kommit fram till något?

Jan: Ja, vikten att aldrig någonsin stå still. Livet går ut på att hela tiden lära sig nya saker.

Magnus: Att det alltid går att referera till Depeche Mode oavsett ämne.

Det här är boken vi själva hade behövt

Boken är ju sprängfylld av olika anekdoter och exempel. Har ni några favoriter och varför?

Jan: När Magnus berättade om att hemligheten med att gå på lina med balansstång inte handlar om att vara stilla utan om att vara i konstant rörelse. Det tänker jag på nästan dagligen och går att överföra till så mycket, äktenskap, barn, allt.

Varför ska man läsa Kreativ friktion om man redan har lyssnat på podden “Gradvall+Magnus”, följt Gradvall under många år eller hört Magnus från scenen?

Jan: Kreativ friktion är ett destillat av vad vi båda lärt oss på var sitt håll. Jag får ofta frågan: ”Det där du sa… var kan jag hitta mer om det?”. Nu har jag äntligen ett tydligt svar: läs vår bok.

Magnus: Podden är basen men att transkribera innehållet hade inte funkat. Så vi skrev om allting och har gjort Kreativ friktion till en mer gedigen sammanställning av våra och inte minst andras lärdomar om den kreativa processen och hur vi tänker i nya banor. Det här är boken vi själva hade behövt när vi började våra kreativa banor.

Förresten… hur träffades ni?

Magnus: När jag gick på Handels intervjuade jag Janne i augusti 2002. Han påstår att han kommer ihåg det men jag tror att han ljuger.  Sedan gjorde jag mitt allra första trendseminarium i januari 2003 och bjöd in honom.

Jan: Jag såg Magnus stå där framför en anslagstavla, intensivt pratande, och tänkte: ”Antingen har han rymt från anstalt eller så är han ett geni. Oavsett vilket vill jag bli kompis med honom.”

>> Förköp av boken här.