Sara Rosengren

Sara Rosengren är professor i företagsekonomi, med inriktning marknadsföring och retailing, vid Handelshögskolan i Stockholm där hon också är chef över skolans Center for Retailing. Hennes forskning har rönt internationell uppmärksamhet och hon är författare till en av Europas bäst säljande läroböcker i marknadsföring.

sara rosengren_webb

Professor Sara Rosengrens forskning ligger i skärningspunkten mellan marknadskommunikation och retail. Hon intresserar sig särskilt för hur digitaliseringen påverkar konsumenters köpbeteenden. Mest känd är hon för sin forskning om reklamkapital, som mäter värdet av reklam ur ett mottagarperspektiv.

Sara Rosengren älskar att se teorier omsatta i praktiska lösningar. Hon är en driven föreläsare och mycket uppskattad för sina krönikor och analyser i branschpress. Rosengren har rankats som Supertalang, en av näringslivets toppkommunikatörer och utsetts till årets lärare av Handelshögskolans studenter.

Föreläsningar

Brushantering

I en tid där uppmärksamhet blivit hårdvaluta ställs allt högre krav på kommunikation. Dessutom är i många fall vårt behov av att kommunicera betydligt större än mottagarnas behov av att lyssna. Med utgångpunkt i sin forskning delar Sara Rosengren med sig av konkreta tips för hur du hanterar bruset och hur du genom att skapa mottagarvärde kan bygga ett kommunikationskapital.

Kommunikationstrenderna och vår värld

Idag ska allt marknadsföras: inte bara produkter utan även företag, myndigheter och politiker. Marknadsföringens utbredning i samhället gör att den inte längre kan förstås enbart som en sak mellan företags marknadsavdelningar och dess kunder. Marknadsföringen påverkar mer än bara varumärket och försäljningen. Den påverkar fler än bara företagets kunder. Och den säger en hel del om vårt samhälle och vart vi är på väg. Med utgångspunkt i sin forskning gör Sara Rosengren ett nedslag i vår samtid och öppnar dina ögon för vad marknadsföringen säger om densamma.

Skriv ut sidanSkriv ut sidan