Sara Rosengren

Sara Rosengren är professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm och forskningschef för högskolans Center for Retailing. Hon är också styrelsemedlem i European Advertising Academy. Saras Rosengrens forskning om marknadskommunikation har rönt internationell uppmärksamhet med artiklar publicerade i flera av marknadsföringsvärldens tyngsta forskningstidskrifter.

sara rosengren_webb

Forskningen handlar om reklamens roll – för företag, för människor och för samhället i stort. Sara är särskilt intresserad av vad som händer när reklambudskapen i samhället bara blir fler och fler och det ansvar som detta innebär för marknadsförare. Sara Rosengren är också en av föregångarna när det kommer till forskning om reklamkapital som mäter värdet av reklam ur ett mottagarperspektiv.

Sara älskar att se teorier omsatta i praktiska kommunikationslösningar. Hon är en driven föreläsare och mycket uppskattad för sina krönikor och analyser i branschpress. 2016 rankades hon som en av näringslivets 100 toppkommunikatörer.

Föreläsningar

Brushantering

I en tid där uppmärksamhet blivit hårdvaluta ställs allt högre krav på kommunikation. Dessutom är i många fall vårt behov av att kommunicera betydligt större än mottagarnas behov av att lyssna. Med utgångpunkt i sin forskning delar Sara Rosengren med sig av konkreta tips för hur du hanterar bruset och hur du genom att skapa mottagarvärde kan bygga ett kommunikationskapital.

Kommunikationstrenderna och vår värld

Idag ska allt marknadsföras: inte bara produkter utan även företag, myndigheter och politiker. Marknadsföringens utbredning i samhället gör att den inte längre kan förstås enbart som en sak mellan företags marknadsavdelningar och dess kunder. Marknadsföringen påverkar mer än bara varumärket och försäljningen. Den påverkar fler än bara företagets kunder. Och den säger en hel del om vårt samhälle och vart vi är på väg. Med utgångspunkt i sin forskning gör Sara Rosengren ett nedslag i vår samtid och öppnar dina ögon för vad marknadsföringen säger om densamma.

Skriv ut sidanSkriv ut sidan