Sara Rosengren

Sara Rosengren är professor i företagsekonomi, med inriktning marknadsföring och retailing, vid Handelshögskolan i Stockholm där hon också är chef över skolans Center for Retailing. Saras forskning har rönt internationell uppmärksamhet — bland annat hennes forskning om reklamkapital — värdet av reklam ur ett mottagarperspektiv. Hon är författare till en av Europas bäst säljande läroböcker i marknadsföring.

Professor Sara Rosengrens forskning ligger i skärningspunkten mellan marknadskommunikation och retail. Hon intresserar sig särskilt för hur hållbarhet och digitalisering påverkar konsumenters köpbeteenden och hur dessa förändringar kommer att forma framtidens handel.

Sara Rosengren älskar att se teorier omsatta i praktiska lösningar. Hon är en driven föreläsare och mycket uppskattad för sina krönikor och analyser i branschpress. Rosengren har rankats som Supertalang, en av näringslivets toppkommunikatörer och utsetts till årets lärare av Handelshögskolans studenter. Hon är också rankad som världsledande när det kommer till forskning om kreativitet och marknadsföring.

Läs mer om Sara Rosengrens föreläsningar

Föreläsningar

Brushantering

I en tid där uppmärksamhet blivit hårdvaluta ställs allt högre krav på kommunikation. Utvecklingen kommer accelereras ytterligare när AI-verktygen gör snabb innehållsproduktion tillgänglig för alla. I många fall är behovet av att kommunicera betydligt större än mottagarnas behov av att lyssna. Med utgångspunkt i sin forskning delar Sara Rosengren med sig av konkreta tips för hur du hanterar bruset och hur du genom att skapa mottagarvärde kan bygga ett kommunikationskapital.

 

Vart är vi på väg?

I takt med ökad digitalisering och en eskalerande klimatkris ställs nya krav på företag. Samtidigt riktar många fokus på konsumenterna och deras beteenden. Baserat på sin forskning spanar Sara Rosengren på framtidens konsumentbeteenden vilka möjligheter och utmaningar de för med sig. Varför agerar konsumenterna inte på sitt påstådda hållbarhetsintresse? Hur kommer konsumenters syn på ägande förändra handel? Och hur ser egentligen avvägningen mellan tid och pengar ut för framtidens konsument?

Pressbilder

Skriv ut sidanSkriv ut sidan