Tänk som ett freak

Tänk som ett freak är Steven Levitt och Stephen Dubners, hjärnorna bakom Freakonomics-konceptet, mest revolutionerande bok hittills. På sitt unika sätt blandar de gripande berättelser med okonventionella analyser av sakernas tillstånd, och lär oss att tänka lite mer produktivt, lite mer kreativt och lite mer rationellt – de lär oss att tänka som ett freak.

TÄNK SOM ETT_140822

Levitt och Dubner ger oss en kompass för ett nytt sätt att angripa problem, oavsett om du vill förändra en irriterande vana hos dig själv eller förändra världen. Som alltid i deras böcker är inget ämne för konstigt. Tänk som ett freak rör sig mellan näringsliv och filantropi, mellan sport och politik. Allt i syfte att utmana dina invanda tankemönster. Vi får lära oss en japansk varmkorvätarmästares hemligheter, varför en australiensisk doktor svalde en klump livsfarliga bakterier och varför nigerianska mejlbedragare alltid säger att de är från Nigeria.

Att tänka som ett freak innebär:

Att lägga sin moraliska kompass åt sidan. Det är alltid svårt att se nyktert på ett problem om du redan innan bestämt dig vad du ska göra åt det.

Att våga säga “Jag vet inte”. För innan du kan erkänna vad du inte vet är det praktiskt taget omöjligt att lära sig vad man behöver veta.

Att tänka som ett barn. Barn är bättre på att komma på kreativa idéer och ställa de rätta frågorna.

Att skapa incitament. Oavsett om det är bra eller dåligt så styr incitament världen.

Att övertala människor som inte vill övertalas. Att bara ha rätt är sällan tillräckligt, du måste också kunna övertala människor om att så faktiskt är fallet.

Att lära sig konsten att ge upp. Du kan aldrig lösa morgondagens problem om du inte är villig att lägga dagens misslyckanden bakom dig.

Levitt och Dubner ser på världen från en annan vinkel – och bjuder in dig att göra detsamma.

Köp

Köp bokenAdlibris, Bokus, eller i din lokala bokhandel.

Författare

levitt+dubner double

Stephen J. Dubner (t.v) och Steven D. Levitt (t.h) är hjärnorna bakom Freakonomics-konceptet. Samarbetet de två emellan inleddes redan 2003 då Dubner skulle porträttera Levitt i en tidningsartikel. Artikeln fick enorm uppmärksamhet och blev starten för Freakonomics-konceptet, som utöver böcker har genererat en mycket populär podcasten dokumentärfilm och mycket annat.