Freakonomics

Vad är farligast, en revolver eller en swimmingpool? Vad har skollärare och sumobrottare gemensamt? Varför bor knarklangare fortfarande hemma hos sina mammor?

Det här kanske inte låter som typiska frågor som en ekonom eller journalist ställer sig. Men Steven D. Levitt är ingen typisk ekonom. Och Stephen J. Dubner är ingen vanlig journalist. Tillsammans är de hjärnorna bakom Freakonomics – och allt började med den här boken.

Freakonomics har sålt i sex miljoner exemplar världen över, blivit en prisbelönt dokumentärfilm och en podcast med fem miljoner lyssnare varje månad. Levitt och Dubner har visat att världen alltid är intressantare än vi tror; allt som krävs är att vi ställer de rätta frågorna.

»Chicagoekonomen Steven D. Levitt använder siffror och tabeller ungefär som Janne Josefsson använder mikrofon och kamera.«
-Jan Gradvall

»Om Indiana Jones var en ekonom skulle han vara Steven Levitt … Att kritisera Freakonomics skulle vara som att kritisera glass med varm kolasås.«
-Wall Steet Journal

»En bok som faktiskt får en att se på omvärlden på ett nytt sätt.«
-Sydsvenskan

»Steven Levitt är den mest intressanta tänkaren i USA … Förbered dig på att bli bländad.«
-Malcolm Gladwell

FREAKO COVER_3000

Här finns boken

Förstautgåva
Finns på Adlibris Bokus eller i din lokala bokhandel.

E-bok
Finns på iTunes

Författare

Stephen J. Dubner (t.v) och Steven D. Levitt (t.h) är hjärnorna bakom Freakonomics-konceptet. Samarbetet de två emellan inleddes redan 2003 då Dubner skulle porträttera Levitt i en tidningsartikel. Artikeln fick enorm uppmärksamhet och blev starten för Freakonomics-konceptet, som utöver böcker har genererat en mycket populär podcasten dokumentärfilm och mycket annat.

Pressbilder