Hur man lär barn programmering

  • 1 min

För hundrafemtio år sedan lät Lewis Carroll sin karaktär Alice falla ner i en fantastisk värld genom ett kaninhål. Jag skickar in Ruby på ett liknande uppdrag där ”Underlandet” består av allt från operativsystemet till de minsta små elektroderna och allting däremellan.

 Skärmklipp 2017-04-06 16.44.45

 

Hej alla vuxna!

Vår värld styrs i allt högre grad av datorer. Men om du frågar vem som helst på gatan hur datorer egentligen fungerar så kommer du inte att få så många svar.

Det grafiska användargränssnittet, de blanka ytorna och de slutna lådorna döljer mycket för oss. Hur sätts alla bitar och bytes ihop inuti lådan? Hur förvandlas elektricitet till logik, hur skapar logik ettor och nollor? Och hur kopplas allt det här ihop med den fysiska världen av processorer och minneschip? När datorer blir mer diskreta och komplexa och dessutom allt mindre får vi svårt att begripa oss på dem.

Den här berättelsen är ett försök att göra barn och datorer till bästisar.

Och det är inte bara den sortens datorer som du och jag känner till: stationära datorer, surfplattor, mobiltelefoner. Den nuvarande generationen barn kommer att vara den sista som minns datorer som de ser ut idag. De växer upp till en värld där datorer finns i allting från nallar till tandborstar.

Vilka mentala bilder och metaforer använder vi då för att prata med barnen om datorer?

Den här berättelsen är ett försök att göra barn och datorer till bästisar. Den är varken en lärobok eller en manual för hur man bygger en dator. Men att nyfiket studera hur datorer fungerar är att ta ett steg rätt ut i det okända lärandet. Det här är en berättelse om ett fantasifullt sätt att betrakta datorer, att titta in i den där glänsande, mystiska lådan och visa vad som döljer sig där innanför.

 

Skärmklipp 2017-04-06 16.32.48
Ruby på äventyr i datorns värld…
Skärmklipp 2017-04-06 16.36.33
…och vi lär oss följa efter!

Taggar: , ,