Utkommer i januari 2025

Strategiskt berättande Så bygger du framgångsrika narrativ

Strategiskt berättande är handboken är för dig som vill förstå men också skapa, driva och äga berättelsen på ett strategiskt sätt. För i dag gäller mer än någonsin sanningen: STARKAST BERÄTTELSE VINNER.

Det har aldrig varit viktigare att skapa, förmedla eller förstå berättelser och narrativ.

Vi lever i en tid som präglas av filterbubblor, osäkerhet och ett ständigt pågående brus i alla de konversationer som pågår.

Strategiskt berättande går bortom enbart berättande och storytelling. Det handlar om att medvetet använda sig av narrativens kraft och driva en berättelse som stödjer dina affärs- eller organisationsmål för att väcka känslor hos den publik du vill nå.   Några berättelser och narrativ blir starkare än andra. De påverkar vad vi ser och vad vi gör och det gäller på alla områden.

Strategiskt berättande handlar om hur såväl organisationer och företag som ekonomin och samhället i stort påverkas. Den utgör också en handbok för den som vill bygga sitt egna narrativ och utveckla sitt ledarskap att bli mer berättande.

Sagt om boken:

”Boken är pedagogisk och ger en uppdaterad bild av betydelsen av att ha makten över berättelsen. För mig ger boken en ovärderlig översikt över vad som krävs för den som vill äga narrativet. ”
Jenny Strömstedt, journalist, TV4

”Strategiskt berättande är guiden till att äga din historia och skapa berättelser som engagerar och inspirerar. Per Schlingmann visar hur du kan använda berättelsens kraft för att påverka, leda och nå framgång i en värld där konversationer är allt.”
Lili Assefa, vd för Assefa Communication

”Per Schlingmann har skrivit en utmärkt bok om strategiskt berättande som ledare i näringslivet bör läsa. Med teoretiska resonemang och praktiska exempel är boken ett värdefullt verktyg för dig som förstår att det inte räcker med en god affärsidé – du behöver också en bra berättelse och framförallt någon som på ett intresseväckande sätt kan kommunicera den.”
Daniella Waldfogel, vd för Stockholms handelskammare

”En briljant guide till att skapa berättelser som engagerar, inspirerar och förändrar. Schlingmanns bok är en mästarklass i hur du använder kommunikation strategiskt för att navigera i en värld av komplexa budskap. Ett ovärderligt verktyg för dagens och morgondagens ledare. De starkaste berättelserna gör mer än att engagera – de formar framtidens vinnare. Per Schlingmanns Strategiskt berättande är en bok som visar hur du kan använda kraften i historier för att bygga framgång, skapa förändring och sätta din agenda. En ovärderlig resurs för den moderna ledaren.”
Arash Gilan, författare, VD-podden och medgrundare av mediabyrån Vivamedia

”Berättelser har alltid varit viktiga för att förstå och förändra. Men i en tid av komplexa globala utmaningar blir de ännu viktigare. Den här boken beskriver hur vår användning av berättelser skiftar: hur vi går från att sprida budskap till att skapa samtalsämnen, från att jaga kortsiktig uppmärksamhet till att bygga relationer, från tvärsäkerhet till ödmjukhet. Boken ger många konkreta exempel och erbjuder mängder av praktiska verktyg för att själv komma igång. Det är en bok för oss som ser berättandet som en möjlighet att bidra till en mer dialogdriven och hållbar framtid.”
Emma Stenström, docent vid Handelshögskolan i Stockholm

”Per har skrivit en mycket aktuell bok om berättelsens kraft och påverkan – mycket viktiga insikter för ledare såväl som kommunikatörer. Läs, begrunda och lär dig mer om hur det starka narrativet skapar samhörighet och utveckling!”
Stina Liljekvist, Ordförande Sveriges Annonsörer och kommunikationschef Skandia

”Per Schlingman – mångsysslaren som hjälper oss att kommunicera och använda kommunikation som ett strategiskt verktyg. Nu med en ny mycket viktig bok som kan användas både som inspiration och lärobok kring berättandet i kommunikation och ledarskap.  I boken får vi både bra exempel och lärdomar om hur man kan skapa sin berättelse.”
Stefan Sjöstrand, VD för Skistar

”Strategiskt berättande fångar hur vår tid behöver berättelser som skapar förståelse och samlar oss kring en gemensam riktning. Boken visar hur starka narrativ, stora som små, kan bygga broar mellan grupper, generationer och perspektiv. Med tydliga verktyg och inspirerande exempel blir detta en bra guide för att leda med samverkan!”
Camilla Wallander, VD för Berghs School of Communication

”Den här boken har gett mig som författare nya, djupare perspektiv på hur vi kan använda berättelser för att påverka och leda. Genom att utforska hur strategiskt berättande kan användas för att forma visioner, bygga förtroende och engagera människor på ett menings-fullt sätt, har jag fått verktyg som inte bara förbättrar mina egna berättelser, utan också hjälper mig att förstå kraften i det jag kommunicerar.”
Anna Tell, författare

”Per Schlingmann har verkligen träffat rätt med sin nya bok Strategiskt berättande. Här erbjuder han en praktisk och skarp inblick i hur berättande kan användas som ett strategiskt verktyg – både i företagsvärlden och i ledarskap. En bok som både utmanar och fördjupar vår förståelse av berättande som en nyckelfaktor för framgång. Den här boken är en must-read för alla som vill ligga i framkant när det gäller att skapa verklig påverkan genom sina berättelser. Från mig till er, läs den!”
Svante Randlert, författare och föreläsare

”En inspirerande och strukturerad guide för att skapa en samman-hängande berättelse, med konkreta verktyg som hjälper både företag och individer att bygga och upprätthålla ett starkt narrativ över tid.”
Aynur Isayeva, PR-strateg, Nord DDB

_____________________________

Läs ett utdrag ur boken här.
Läs en mini-intervju med Per Schlingmann här.

Strategiskt berättande av Per Schlingmann. Utgiven på Volante. Omslag Håkan Liljemärker.

Här finns boken

Förstautgåva
Finns på Volante-shop Adlibris Bokus eller i din lokala bokhandel.