
Hur kan omdömet uppvärderas?
I boken Rätt räcker inte går författarduon Klas Hallberg och Per Kristensson en holmgång mot ett samhälle präglat av en övertro på mätetal, processer och riktlinjer. Där vanliga människor ute i våra organisationer inte får, vill eller vågar göra vad som krävs i ögonblicket för att skapa värde för kunden. Vi ställde dem några frågor inför lanseringen av boken:
– Klas Hallberg och Per Kristensson, ni har tidigare skrivit boken I kundens skor tillsammans (kom ut 2020). Är Rätt räcker inte en uppföljare eller en ”stand alone”, skulle ni säga?
Vi skulle säga att den är tämligen ”stand alone”. Man behöver inte ha läst I kundens skor för att kunna relatera till den. Däremot kommer man att känna igen både manér och vissa grundantaganden från I kundens skor, framför allt organisationers utmaningar vad gäller att skapa värde för kund, patient och medborgare.
– Boken är ju full av konkreta exempel på en massa tokigheter som uppstår när vi är mer upptagna av att inte göra fel än av att göra rätt. Vad beror det på – tror ni – att vi är så fruktansvärt ängsliga för att göra fel?
vi är intoleranta med andras misstag
I princip behöver vi nog rekommendera dig att läsa hela boken, för det här är en av de stora frågorna vi problematiserar, och vi kommer tyvärr inte fram till ett svar som ryms inom en enda mening. Men om vi ändå skulle försöka så handlar det om en övertro på mätbara nyckeltal vilket kan resultera i att i lurar oss själva att vi skapat värde bara för att det lyser grönt i rutan. Det är lättare att fokusera på att inte göra fel än att skapa värde för någon annan. Detta i kombination med att vi är intoleranta med andras misstag och vi skäller därför ut varandra för mycket och hänger ut varandra i både sociala media och redaktionell media. Rädsla är tyvärr en av samhällets mest exploaterade råvaror och boken kommer därför bland annat fram till att vi själva måste utmana både våra egna och andras rädslor mer.
– Kan ni bjuda på ett favoritexempel ur boken på när rätt inte räcker?
Uuhhjj, det blir svårt, för det är ju så MÅNGA. Men om vi ändå skulle välja ett favoritexempel så är ett nog Peter på Gotland som fick nej på sin bygglovsansökan, med motivationen att det gick en väg genom Peters kök. Peter gick och kollade, och kände sig helt säker på att det inte gick någon väg genom köket. När han återkopplade till den ansvarige fick han bland annat svaret: ”Vi vet att det inte går någon väg där i verkligheten, men det finns en väg på kartan – och det är kartan som gäller”.
Aaah…älskar´t!
– Varför är det viktigt att ge våra medmänniskor råg i ryggen och mod att använda sitt omdöme?
För att mer värde ska skapas i samhället, och för att fler människor ska uppleva mening i sitt arbete.
fler människor ska uppleva mening i sitt arbete