Fem knep för att lura handeln på Black Friday
- 4 min
Black Friday är egentligen ett puckat namn om man vill skapa köplust. När finanspanik på börsen råkat inträffa på en fredag har det kallats för Black Friday. Bilkaoset på stan som brukade inträffa på kläm-fredagen efter Thanksgiving, som på femtiotalet hade blivit en stor shoppingdag i USA, omtalades av Philadelphia-polisen som Black Friday. Alltigenom negativ klang på namnet. Handeln försökte döpa om dagen till ”Big Friday” istället. Förgäves. Man lyckades i alla fall ändra storyn till att ”black” kommer sig av att det är dagen då handlare gör röda siffror svarta (får lönsamhet i affärerna). Men det är Black med stort B som i ”Bad Behaviour”. Dagen framkallar det sämsta beteendet i oss som konsumenter. Precis som paniken på börsen Black Friday 1929 reagerar vi mer med reptilhjärnan än de reflekterande delarna av den grå hjärnmassan när vi ser reaskylten. Men de beslutsfällor som nu riggats där ute i handeln går att undvika om du vet var de är, och shoppar smartare så här:
- VAR MÅLMEDVETEN. Om du bara slår till på den där prylen du prisbevakat sedan tidigare och nu kan fynda den billigare – grattis! Men att planlöst gå på rea är att bädda för att komma hem med saker som du egentligen inte behöver. Det gäller att inte lockas av ”transaktionsnyttan”, som det innebär att få köpa något billigare än vad som påstås vara ordinarie pris. Alltså, om du inte skulle köpt det annars till fullt pris, köp det inte bara för att det är på rea!
- GE INTE LILLFINGRET. Vår ”förlustaversion” gör att vi upplever smärtan av en förlust starkare än glädjen av en vinst. Och visst gör det ont att bli av med pengar när man handlar, men smärtan är värst i början. De första 100 kronorna svider mer än den extra hundralappen du lägger ut efter att först ha köpt något för 500 kronor. Har butiken väl fått dig på kroken med lockvaran (som kanske verkligen var billig) har man försvagat ditt psykologiska motstånd mot att öppna plånboken ännu mera och kan då sälja på dig grejer som de tjänar desto mera på.
- STÅ EMOT 3 FÖR 2.”Inramningseffekten” gör att vi uppfattar det som att man får en grej ”gratis” och drabbas av känslan att gå miste om något – förlora gratisprylen – om man inte köper hela paketet. Eftersom ”förlustaversion” är en stark ekonomisk-psykologisk drivkraft, kan vi lätt spendera mer än vi tänkt oss. Rätta till perspektivet genom att tänka att det egentligen handlar om 33% rabatt om du köper tre istället för en. Fråga dig själv: ”behöver jag verkligen tre?” och ”är detta verkligen en besparing när jag gör av med 100% mer pengar än jag hade tänkt mig?”
- STÄNG MENTALA KONTON. När vi handlar sorterar vi ofta våra utlägg i olika ”mentala konton” för att hjälpa oss hålla reda på hur mycket vi ska lägga på kläder, restaurangbesök osv. Om du nu råkat hitta brödrosten mamma önskar sig 100 kronor billigare hos den stora elkedjan, låt dig inte luras av att du nu har en hundring ”tillgodo”. Annars kanske du även råkar slå till på ett mobilskal i fyndkorgen för 99 kronor på vägen till kassan. Stäng dina mentala konton i tid, och spara pengarna istället!
- VARNING FÖR ÖPPET KÖP. Låt dig inte luras av att ”det är bara att lämna tillbaka om du ångrar dig”. För det är inte lika smärtfritt som du tror. När du väl har fått grejen i din ägo kickar nämligen ”ägandeeffekten” Den innebär att du värderar det du har mycket mer än det du inte redan äger. Även om tröjan inte matchar kjolen så bra när du provar därhemma, så spelar nu förlustaversionen in och gör det plågsamt att lämna tillbaka den. Pengarna du skulle få tillbaka har tyvärr inte samma psykologiska dragningskraft på dig, så ett ”öppet köp” blir ofta ett behållet köp.
Samma beslutsfällor som vid alla köphelger, egentligen. Men en sak gör Black Friday lite extra lömsk. Upplägget skapar knapphetens begär. Om erbjudandena verkligen bara gäller i 24 timmar skapas en känsla av ”nu eller aldrig” som stressar fram oöverlagda beslut. När dessutom andra kunder rusar in samtidigt och med sin blotta närvaro signalerar att allt i butiken är eftertraktat, så blir det inte lättare att fatta rationella köpbeslut. Förresten, såvida du inte hänger på sajten sekunderna före midnatt eller ställer dig utanför butiken mitt i kyliga Novembernatten, så kommer de bästa lockvarorna att ta slut. Och för att trösta sig köper man kanske något annat istället för att all möda inte ska ha varit förgäves… Du känner kanske igen dig. Jag vet att jag är ett lätt byte i denna hets. Så jag försöker bara hålla mig undan.
Eller hur var det nu igen, behövde vi inte en ny kaffemaskin?