Good Sweden, Bad Sweden The Use and Abuse of Swedish Values in a Post-Truth World

You look at what’s happening last night in Sweden. Sweden! Who would believe this?

Bilden av Sverige som ett land i kris sprider sig. När inflytelserika nyhetssajter rapporterar om no go-zoner, laglöshet och påståenden om att Sverige förbjuder julbelysning har Bad Sweden blivit en populär myt som sprids av populister över hela världen.

I en värld där sanning och lögn flyter samman utmanar Bad Sweden den traditionella bilden av Sverige – Good Sweden, landet som nått stora framgångar socialt, affärsmässigt och kreativt. Men varför? Och vem tjänar på denna nya bild av Sverige?

Den här boken handlar om förvridna fakta, virala mekanismer och kraften i dåliga nyheter. Den visar hur bilden av Sverige utomlands förvrängs och används som ett vapen i en större strid om värderingar – och den visar hur Sverige kan ta tillbaka makten över sitt rykte.

Författaren Paul Rapacioli är grundare av nyhetssajten The Local, som publicerar svenska och europeiska nyheter på engelska och når 5 miljoner läsare varje månad. Good Sweden, Bad Sweden är hans inifrånberättelse om hur Sverigebilden skapas och förändras i postsanningens tidevarv.

Boken ges ut på engelska.


You look at what’s happening last night in Sweden. Sweden! Who would believe this?

The idea of Sweden as a nation in crisis is spreading. With influential news outlets reporting stories of no-go zones, lawlessness and the banning of Christmas lights, Bad Sweden has become a compelling story told by populist leaders across the world.

In a world where truth and falsehood are merging, Bad Sweden is now challenging the Good Sweden story of exceptional social, business and creative success. But why? And for whose benefit?

This book explores the mechanisms of twisted facts, viral content and the immense power of bad news. It shows how Sweden’s image is being distorted and used as a weapon in a global clash of values – and how Swedes can reclaim the narrative.

Author Paul Rapacioli is the founder of Swedish news company The Local, providing Europe’s news in English to five million readers each month. Drawing on more than a decade of news coverage, Good Sweden, Bad Sweden is his inside account of how the country’s story is being told in a post-truth world.

goodbad_front