Vi ses igen om två dagar.
- 1 min
Den här reklamfilmen har delats oerhört mycket i min sociala medier på senaste tiden. Den funkar verkligen inte för mig.
Nu vill en sida av mig säga att det är ju inte så lätt, och de försöker i alla fall. Multis-företagen har äntligen kopplat ihop att om man säljer produkter för kvinnor kanske man inte ska använda all sin reklam till att förstöra för kvinnor genom stereotypa avbildningar, förminskande och förringande. Men är inte det liiiite sent påkommet?
Det är inte så himla svårt att göra reklam som är rolig, initierad, smart och inkluderande. Det är faktiskt inte det. Always är naturligtvis någon slags insikt på spåren här, men de har inte tagit hem den. Långt ifrån. Den här filmen är som en hastigt producerad presentationsfilm som byrån visar för kunden för att stödja strategin som sen ska leda till själva reklamen. Det här är inte reklam. De kommer inte med några idéer eller lösningar. De förklarar inte vilken roll deras produkt ska spela i sammanhanget. Det är till intet förplktigande och så tandlöst att jag blir förbannad.
När vi inte ställer högre krav än så här på storföretag med enorma budgetar gör vi oss själva och dem en otjänst. Det kan inte räcka med att företag låter bli att spotta sina kvinnliga kunder rakt i ansiktet för att vi ska applådera och hoppa jämfota av lycka.
De förtjänar inte en like. De förtjänar en nick och en arbetsgrupp som säger hmmm, intressant strategi, vi jobbar vidare på den och ses vi igen om två dagar.