Två tips
- 1 min
Foto av Astrid Johansson, lånat från Malin Micheas artikel.
Det första är den här artikeln, som handlar om en 14-årig grundskoleelev som inte tyckte att man skulle ha bilder i skolan som skämtar om sexuellt ofredande. Det intressanta är att skolans ledning reagerar precis som vilken opåläst internetkommentator som helst (vilket de inte verkar ha några problem med, eftersom de tejpar upp andras kommentarer på väggen). Ska inte orda mer om detta, Malin Michea skriver allt som behöver sägas. Exempelvis det här:
”I ett mail skrivet av skolans rektor som publicerats på nätet, står det: ”Vi på Tunaskolan har valt att inte lägga några värderingar i den debatt som vår bild skapat.” Kanske är det just där problemet ligger. I ett samhälle som svämmar över av sexistiska stereotyper, olika former av övergrepp och begränsande könsnormer, borde den svenska skolan inte tveka att ställa sig bakom värderingar om jämlikhet och rättvisa, och inte acceptera bildspråk som trivialiserar sexualbrott i den miljö där unga människor vistas och formas, varje dag.”
Det andra är naturligtvis Guldäggspodden som Forsman&Bodenfors har tagit fram som en del i årets Guldäggskampanj. Där träffa briljanta Sara Haag olika människor från reklambranschen och diskuterar olika saker, som vad nyskapande reklam egentligen är och om man som reklamare har något moraliskt ansvar (BESVIKELSEN över att jag inte var inbjuden till det programmet. Dog typ. Inte för att David inte gjorde ett strålande jobb, utan för att jag ÄLSKAR podcasts och jag ÄLSKAR det ämnet och tja… jag ville vara med). HUR SOM HELST. Var skeptisk till idén först eftersom reklam oftast är ganska tråkigt att prata om. Men det här är inte tråkigt, det här är skitbra. Och det påminner mig om varför jag jobbar med det jag jobbar med. Dessutom toppen för er som funderar på om reklamyrket är något för er. Finns i ett iTunes nära dig.
Det var det om detta.