Två tankar och ett förslag
- 2 min
Min favvogrej i Cannes förutom Patti Smith var nog ändå Googles seminarium. Jag hörde många säga att det var trist, men jag håller verkligen inte med. Till att börja med är det alltid kul att höra extremt begåvade människor prata, oavsett vad de pratar om. I det här fallet var det Eric Schmidt, Googles styrelseordförande och före detta VD. Han har drivit upp vår tids i särklass mest intressanta fenomen. Det är intressantast i alla kategorier; som företag, som kommunikationsplattform, som politik, som demokrati, som infrastruktur. Man kan inte föreställa sig livet utan Google. Schmidt kan berätta vad han åt till lunch och det skulle vara intressant.
Nu var det inte det han gjorde, utan lyckades på någon halvtimme få ur sig flera tänkvärda saker. Tre grejer fastnade jag särskilt för.
1. Googles affärsprincip att 70 procent av tiden ska ägnas åt kärnverksamheten, 20 procent åt närliggande verksamhet och 10 procent åt något helt annat. Jag har hört den förr men jag tycker att det tål att upprepas. Om en reklambyrå skulle göra samma sak skulle det innebära att varje anställd, från repa till CD, la en hel arbetsdag i veckan på något som inte var reklam. Det kunde vara en ny tjänst, att planera en fest, gå på en utställning. Närliggande, men inte kärnverksamhet. Utöver det skulle en halvdag i veckan ägnas åt något HELT annat.
Det är det ingen byrå i hela världen som gör. Kanske är det därför Google Creative Labs kör åttor runt oss andra.
2. Konkurrenter är inte problemet; det är att få ut idéerna på marknaden fort nog. Så sa Schmidt och det är så himla sant. Jag kan bli helt galen på hur lång tid det tar att få igenom en bra idé. Här i USA extra mycket, men också i Sverige. Om alla företag kunde komma överens om att bry sig lite mindre om vad deras konkurrenter gör och vad andra människor tycker och bry sig lite mer om att göra så många bra saker som möjligt skulle världen bli både lönsammare och roligare.
3. Det pratades mycket om hur smartphones är nutidens och framtidens viktigaste plattform; hur tjänster kommer att integreras och telefonen kommer att guida oss genom livet och visa vad vi ska köpa och vem vi ska träffa. Samtidigt sitter jag i festivalpalatset och kan inte komma ut på internet, för det finns inget wifi och roamingavgifterna ligger på 20 USD per megabyte. Hur 17 ska telefonen kunna bli sådär bra om man inte kommer ut på nätet så fort man åker utomlands? DET tycker jag Google borde ta tag i. Sen har jag inget mer att be om.
Det om detta. Fortfarande lite jetlaggad, så vi nöjer oss så idag.