Skit som hände medan vi höll på med annat, del 5
- 4 min
När jag pluggade var jag inte feminist. Vi läste genusteori på Handels, men jag brydde mig inte så mycket. Eller så fattade jag inte. Jag minns en del av teorierna, men kunde inte applicera dem på mitt eget liv.
Sen började jag jobba. Jag började se hur alla beslut fattades av män. Hur mina manliga kursare snabbt gjorde karriär, medan de kvinnliga fastnade med sämre titlar och lägre lön. Hur det i förlängningen ledde till att de grupper som bestämde mest blev väldigt homogena. Hur säljer man mascara när ingen i arbetsgruppen någonsin har använt det, liksom?
Det har gått fem år sen dess. På den tiden har det på flera fronter hänt mycket. På min gamla byrå finns det nu inte mindre än tre kvinnliga partners. Vi fick en kvinna i Platinaakademin och en (förvisso samma) som huvudjuryordforande för Guldägget. Flera av Sveriges största byråer och största varumärken har kvinnor på VD-stolen. På Berghs och Komm är det samma sak.
På andra fronter har det gått långsammare. Av 48 kreatörer på min nuvarande byrå är sex kvinnor. I börsbolagens styrelserum har andelen kvinnor backat. I Saudiarabien har kvinnor precis fått laglig rätt att köra bil. När listan över de 20 personer i Sverige som tjänade mest förra året publicerades fanns inte en enda kvinna med.
Men. Även om det inte går så fort som många av oss vill, håller saker på att hända. Runt om i världen och hela vägen in i ateljén på lilla reklambyrån blir bilden något mer nyanserad. Fler kvinnor än nagonsin jobbar och tjänar sina egna pengar. Fler både män och kvinnor vill ta ut svängarna i sin könsroll och sitt föräldraskap. Fler kvinnor startar egna varumärken där de ser hål i marknaden som de gamla, traditionellt homogena bestäm-människorna missade.
Jag tror inte att man ska starta varumärken eller byråer som bara riktar sig till kvinnor. Men jag tror på fullt allvar att en reklambyrå som inte anpassar sig till en ekonomi som till hälften styrs av kvinnor kommer att få det jäkligt kämpigt framöver. Några exempel på vad som kan hända:
– Ny lyxkonsumtion. När fler kvinnor tjänar massor av pengar kommer en ny lyxkonsumtion uppstå, för de flesta av oss vill inte ha en sportbil eller en klocka, och vi vill inte ha klassiska ”presenter”, så där som på tiden när kvinnlig lyx definierades av att ha en rik man som kunde köpa diamanter till en.
– Ny tjänsteekonomi. Traditionellt har det varit accepterat att leja ut traditionellt manliga sysslor (snickeri, däckbyten, biltvatt, gräsklippning osv) men inte traditionellt kvinnliga (städning, tvätt, matlagning). Det funkar inte längre. Jag struntar i om någon tycker att jag ska ta hand om ”min egen skit”. Jag har inte tid att tänka på det. Förresten är din bil skitigare än mitt hem, garanterat.
– Nytt föräldraskap. Vi är en blinkning ifrån delad föräldraförsäkring i Sverige. I USA är det fortfarande självklart att man som kvinna väljer mellan karriär och familj, men det finns röster som ifrågasätter det. Den dagen män och kvinnor delar lika på ansvaret för sina barn kommer helt nya massmarknader att uppstå. Dels har vi män som köper grejer till sina barn. Hemmapappor. Mammor som jobbar svinmycket och måste lindra samvetet gentemot sina små barn där hemma. Inte för att idealisera detta på något vis, men det kommer naturligvis att gå att tjäna pengar på det.
– Nya företag i alla branscher. Ju mer blandad en ekonomi blir, desto fler unika, kreativa företagsidéer kommer att dyka upp. Att kvinnor nu häver sig upp från lågavlönade deltidsjobb till att definiera själva vad företagande är upprör många. Kolla bara på ”bloggtjejerna”, ska de få tjäna pengar bara sådär egentligen? Japp, det ska de, och det kommer de. De och många, många andra som vi idag inte ens kan föreställa oss.
– Affärskvinnor. Just saying. Det saknas sjukt mycket produkter för professionella kvinnor, från kläder till teknikprylar till hotell till flygbolag. Och inte minst saknas det attityd. Det saknas varumärken som fattar hur det är att få en jävla maska på strumpbyxan på väg till ett kundmöte i Borås och som har tamponger på toaletten i business class. Osv.
Att fundera på hur ens egen byrå och ens kunder kan hjälpa till med jämställdhet är inte bara moraliskt rätt. Det är något man kan tjäna pengar på. Stora pengar.