Senaste kampanjen för varumärket Sverige
- 2 min
Häromdag gick jag till slut med i Republikanska Föreningen. (För att reda ut eventuella oklarheter är det alltså den svenska förening som jobbar för att vi ska avskaffa monarkin som statsskick. Det har inget att göra med de amerikanska Republikanerna). Det var long overdue, som vi säger här i amerikat. Vad jag kan minnas tyckte jag inte ens som barn att det var kul med prinsar och prinsessor. Och ju mer jag har funderat på det, desto orimligare blir det för mig att vi dras med ett statsskick som för tankarna till sagoböcker (om man vill vara snäll) och rent förtryck (om man vill vara elak).
Jag känner jättemånga som är för monarkin. De flesta svenskar är det. Och även de som inte är direkt för har oftast inget problem med det. Det är väl kul, liksom. Bra reklam för Sverige.
Som reklamare har jag lite problem med det argumentet. Om man gör reklam, i alla fall någorlunda bra reklam, har man ett mål. Man investerar i aktiviteter som leder till det målet och man följer upp och ser hur det går. Vad är målet med monarki? Vad ger det för bild av varumärket Sverige, egentligen? Och hur följer vi upp om målen uppnås? Tror vi att vår regering, som ansvarar för den här reklambudgeten, gör ett bra jobb som marknadschefer? Och varför anser vi att vi ska grundlagsstifta om hur vår reklamkampanj ska utföras år efter år? Det säger ju liksom tvärt emot allt vad kreativitet och nyskapande heter.
Om man skulle ta samma pengar som kungahuset kostar och ge till någon av världens bästa reklambyråer, som av en händelse råkar vara svenska, med ett tydligt varumärkesproblem att lösa, är jag rätt säker på att det skulle hända grejer. Roligare grejer.
Nu är mitt problem med monarki inte ekonomiskt, utan principiellt. Tror man på människors lika värde är det svårt att samtidigt tro på monarki. Ändå kan jag har förståelse för att man tycker att kungahuset och personerna där är mysiga. Det är något puttrigt och tryggt över hela arrangemanget. Men om man tycker det ska man stå för det, istället för att komma dragande med det gamla slitna reklamargumentet. För om den bästa idén för att marknadsföra Sverige är ett odemokratiskt statsskick, då tycker jag att det är dags att byta reklambyrå.