På Cannesfronten intet nytt

  • 1 min

Reklam alltså. Jag hängde faktiskt lite palatset förra veckan. Pliktskyldigt gick jag runt och kollade på printar och fiffiga medialösningar och casefilmer. Det var sådär halvkul, ärligt talat. De bästa grejerna hade man i stora drag redan sett, och det andra var bra utan att kännas särskilt spännande. Men ändå, några spaningar:

1. Nästan ingen riktigt sexistisk reklam var nominerad i år. Skönt.

2. Det är megatrendigt att göra något begränsat på webben. Old Spice Response Campaign är väl skolexemplet, men överallt fanns idéer där folk fick köa, tävla och dela sig till en unik digital upplevelse. Nästa år kommer ingen vinna priser för just det, men vi har fått ett nytt verktyg till lådan, helt klart.

3. Butikslösningar känns som det mest intressanta mediet. Bäst i klassen var naturligtvis den koreanska Grand Prix-vinnaren Home Plus. Så jäkla framtid.

4. Om jag ser en enda popup-butik till kommer jag att kräkas. Särskilt om den säljer människor eller något annat knasigt.

Tankar på det?