Kolla, en reklam!

Herregud vad jag aldrig skriver om reklamkampanjer längre. Jag kan liksom aldrig hitta på något mer intressant att säga än kolla, en bra reklam. (och ja, jag vet att man inte kan säga en reklam, men det borde man. Så himla konstlat att säga en reklamenhet. En reklam är ett ord som behövs på svenska, precis som en översättning av orden awkward och jinx.)

Och det kan jag inte den här gången heller, men tycker i alla fall att man bör ta sig en titt på Sony Ericssons kampanj Trotsa Mörkret. Ovanligt dåligt tajmad med tanke på att den kom ut samtidigt som nyheten om att varumärket går i graven, men det är ju inte byråns fel.

Idén i sig är enkel och bra, men det som framför allt är fiffigt är PR-tanken att skriva dagsaktuella meddelanden till bloggare, plåta av och maila. Således fick jag alltså den här i inkorgen häromdagen:

Och jag blev jätteglad! Kände mig mycket viktig och synlig. Och det verkar som att de flesta har reagerat likadant, för gud vad de här meddelandena pepprar hela bloggosfären just nu.

Svårare än så behöver det inte vara. Bra jobbat, Jung!