Jalouse Magazine

I fredags började varenda planner i norra hemisfären dela den här reklamfilmen för franska tidningen Jalouse.

(har strul med embedfunktionen i wordpress men klicka på bilden för att se filmen!)

För den som inte orkar klicka: över en film om en himla snygg tjej som far omkring i Paris, säkert inspirerad av typ den här och den här,  ligger en VO. Den tillhör en man, vi får anta regissören, som säljer in filmen med fraser som “Chicks. Fashion. You know. It’s an attitude you know. Tons of friends. Lol” och “Solid buzz with the kids, y know tons of  clicks”.

Tanken måste ju vara att vi ska tänka Åh nej, inte en till sån där film! och sen Ha ha, okej, vi är alla med på att det där tåget har gått. Och det har det ju också. Jag tror inte att någon känner sig inspirerad av ytterligare en Youtube-rökare med fransk modell i motljus. Men ändå känns den här pastischen ofräsh.

Den är ofräsh för att den kidnappar ett formspråk som inte alls uppfanns av en skäggig reklamsnubbe, utan av tusentals unga kvinnor världen över genom bloggar, foton och filmer. Filmen låtsas att det som jag i inlägget om internetdialekter kallade Kyssar, rosetter och rödvin i själva verket är en produkt av cyniska män som vet vad “chicks like”. Som att kvinnor vore så lättlurade. Som att det hela bara är ett skämt orkestrerat av någon annan. Någon som vet bättre.

Jag har inget emot filmidén i sig, och jag tror att många, inklusive de som själva startade vågen av macarons och lösa hårslingor, håller med om att det är dags att gå vidare. Det hela hade så enkelt kunna räddas av att lägga en kvinnlig VO. Då hade det blivit initierat och kul. Men som det är nu – bara ytterligare ett exempel på hur något som är framgångsrikt och kvinnligt hånas av män.

Att det hittills i princip bara är män som har lajkat eller kommenterat filmen på Vimeo säger kanske något. Tur att snubbar med tjocka glasögon inte är målgruppen för Jalouse. Det kanske kan begränsa förtroendeskadan den här filmen kan orsaka bland människor som faktiskt köper modetidningar.