Jag är en tvål på internet

Nu har jag varit i Sverige en och en halv vecka och fått återbekanta mig lite med svensk reklam. Den kampanj jag har lagt märke till mest är Telias tävling Sveriges Nästa Appmiljonär.

Jag gillar idén: Jag hittar på idén, Telia finansierar bygget av appen. Det känns precis som sånt ett stort telekomföretag ska göra.

Nu försöker jag ta reda på vad jag faktiskt ska göra för att vara med i tävlingen, och eftersom jag är en mycket otålig person har jag redan fått en smygande panikkänsla i hela kroppen. Googlar Sveriges Nästa Appmiljonär. Hamnar på FB där jag kan kolla på en reklamfilm, men inte få reda på mer om tävlingen. Går in på telia.se. Inget spår av kampanjen. Googlar igen, hamnar på Dagens Media, kollar på reklamfilmen. Får reda på att jag ska gå in på telia.se/appmiljonar. Skriver manuellt in adressen. Hamnar på samma FB-sida. Scrollar av en slump ner och DÄR finns ett formulär jag ska fylla i. Phu. Tog ju bara 10 minuter allt som allt.

Det är så himla dumt när bra idéer som kräver engagemang av folk tvingar en att halka runt på internet som en tvål när man ska delta. På amerikanska byråer har man en hel armada med digitala strateger som ser till att det inte händer. Kanske vore nått för fler svenska varumärken att fundera på.