Jag älskar Ariel Fashion Shoot
- 1 min
Fyndigare rubrik än så får inte det här inlägget, för ibland finns det ingen anledning att krångla till det. Kampanjen som Ariel, Saatch & Saatchi, B-Reel och Atomgruppen har dragit ihop är lätt det bästa jag har sett i år.
I korta drag: Genom en Facebook-app styr man en riktig industrirobot som är laddad med grejer som chokladsås och lingonsylt. Framför roboten snurrar kläder. Man har 30 sekunder på sig att träffa kläderna. Plagget man träffar tvättas med Ariel och skickas hem till en.
I teorin är det här mycket bra. Kategorin tvättmedel är så sjukt tråkig, trots att det handlar om att ta hand som sina kläder. Och kläder är ju kul. Genom den här idén skiftar Ariel fokus från tråkig tvätt till roliga kläder, och lyckas dessutom få till den gamla klassikern att göra, inte bara prata. Och det på ett sätt som känns både nytt och intressant.
Jag var så klart tvungen att testa hur det fungerar i praktiken också. Gick in på appen, ställde mig i kö, och efter en kvart var det min tur. Jag måste erkänna att jag var nervös. Är inte van att prestera inför publik sådär. Körde principen att bara ställa roboten rakt fram och skjuta som en dåre. Och jag vann! Fatta oddsen för det?
Här kommer dock min enda invändning, som jag säkert tror att arbetsgruppen har försökt få till men av någon anledning inte fixat. Jag vet inte vad jag vann. För man kan inte zooma in i bilderna på kläderna och det står varken märke eller storlek. Jag tror att det var ett vitt linne. Det lär jag ju märka när det dimper ner hos mina föräldrar på Linnégatan inom tre veckor.
Hur som helst, sjukt bra idé och genomförande för en sjukt svår produkt. Bra gjort, gänget!