Info till allmänheten
- 1 min
Ska hänga lite i riksdagen nästa vecka, enligt nedanstående princip. Alla som vill får komma, men man måste osa!
I reklambranschen är fyra av fem byråchefer män,
kvinnor lämnar de stora byråerna,
många prestigefyllda priser går till män,
kvinnor tjänar mindre än män på samma position
och det saknas kvinnliga förebilder i branschen.
Välkommen till ett kunskapsseminarium i Riksdagen om lösningar, fördelar och förebilder!
Medverkande:
Christina Knight, creative director på INGO – Ogilvy & Grey Stockholm samt författare till boken Mad Women – A Herstory of Advertising,
Gustav Martner, executive creative director på CP+B Europé samt ordförande i styrelsen för Sveriges Kommunikationsbyråer/Komm!,
David Orlic, creative director & partner på Volontaire
Marie Tomicic, förläggare & kommunikatör Olika förlag
Nina Åkestam, reklamforskare med fokus på normer och genus.
Tina Acketoft, gruppledare (FP) i riksdagens utbildningsutskott
Frågor som diskuteras under seminariet är t.ex.:
· Vad kan reklambranschen göra för jämställdheten? – och vad kan jämställdhet göra för reklambranschen?
· Vad blir resultatet för branschen, reklamen och för samhället?
· Varför ser det ut som det gör och hur fungerar motståndet?
Och framförallt: vad kan göras åt detta? Hur kan vi skapa en bransch i balans?
Tid: 17.00-19.00, onsdag 22 maj 2013
Plats: Folkpartiets klubbrum, Sveriges riksdag, Mynttorget 2
Obligatorisk anmälan för alla utanför riksdagshuset senast 20 maj till sophie.enerskog@riksdagen.se.
Välkommen!
Tina Acketoft, gruppledare (FP) i riksdagens utbildningsutskott