#himc

Förra veckan fick jag för andra gången förmånen att delta i Hyper Islands Master Class. Förra gången var 2009 när hela Garbergs reklambyrå satte sig på tåget ner till Karlskrona för några dagars digital mangling. Den här gången gick jag på en öppen klass här i New York. Onsdag till fredag satt 15 personer från tre världsdelar och 10 olika företag i ett rum. Det var det roligaste jag har gjort på länge.

Som svensk har man ju ganska lätt för det digitala. Men att bara få komma bort från sitt vanliga jobb några dagar och prata om det man gör, är så himla mycket värt. Att dessutom få göra det med folk från helt olika länder, kulturer och arbetsplatser är helt fantastiskt. Det låter klyscigt, men perspektivet man får. De nya vinklarna. Etc.

Jag blev också påmind om varför jag gillar att jobba med reklam. Det var när jag i slutet av andra dagen pratade med Tomas, som är grundare till en av Chiles största reklambyråer. Han är i 60-årsåldern och skaffade Facebook för tio dagar sen. Han var så lycklig att han nästan inte kunde stå still. Han tycker att han har världens bästa jobb, och nu hade det precis blivit ännu bättre. Han skulle genast hoppas på planet tillbaka och strukturera om hela byrån.

Om du i någon form jobbar med reklam eller marknadsföring tycker jag verkligen att du ska ge Hyper ditt utbildningsbidrag i år. Inte så mycket för att lära dig om hashtags (även om man kan få lite feeling för vad kursen innebär genom att kolla tagen som är rubriken till det här inlägget), utan för att själv tänka igenom vad du håller på med egentligen. Och visst, man kan göra det på egen hand. Men det är mycket roligare att göra det ihop med en filmproducent från Tyskland och en småbarnsmamma och marknadschef från Detroit.

Här kan man läsa mer om de utbildningar som finns.