Fiffiga grejer

New York kan vara en väldigt dyr stad att leva i. Till exempel betalar jag över 10 000 kronor i månaden för ett rum i en minitrea på första våningen i ett hus på Lower East Side. Men det kan också vara en billig stad att leva i. Och det är tack vare rabattsajterna.

Jag har tidigare skrivit om att alla ställen har har en “grej”. Förutom att man behöver det behöver man också få folk att känna till grejen. Därav rabattsajterna. Hos dem skriver man upp sig och blir sedan bombad med specialerbjudanden från butiker, restauranger, nagelsalonger och konsertarrangörer som behöver lite extra snurr. Men vi snackar inte 30% rabatt här. Vi snackar allt-du-kan-dricka-brunch för 15 dollar, en airbrush tanning för 25 eller 20 pilatesklasser för en dollar styck. Allt är noggrannt utvalt och kurerat av rabattsajten som skickar mail baserat på ens egen preferens och demografi. När man hittar ett erbjudande man gillar köper man det direkt hos rabattsajten, skriver ut sin bekräftelse och tar med till stället det ska utnyttjas på. Lätt som en plätt.

Mina favoriter

Urban Daddy: Den lyxigaste. Varje dag får man tips om nya ställen som har öppnat och grejer som händer. Några gånger i veckan kommer UD Perks, rabatterbjudandena. Mycket ostron, spritdränkta brunscher och helikopterrabatter.

DailyCandy: Fokuserar mer på events, men har också redaktionellt innehåll med tips inför exempelvis Fashion Week.

LifeBooker: Helt livsfarlig att gå in på för den som har en tendens till impulsköp. LifeBooker fokuserar på skönhet, hälsa och träning. Har köpte jag igår klippning, inpackning och styling på en tjusig midtownsalong för 25 dollar. På riktigt!

Jag vet inte om det finns något liknande i Stockholm. Kan inte minnas att jag har sett det i alla fall? Hur som helst är det strålande för alla oss som vill leva mycket dyrare än vi egentligen har råd med.

Huruvida det är bra marknadsföring för företagen är jag inte helt säker på. Alltså, det är ju garanterat ett bra sätt att få ut sitt namn till en massa människor. Och ofta är ju det kritiska momentet att få folk över tröskeln. Sen kommer de förhoppningsvis tillbaka av ren lathet. Men jag undrar om de här sajterna ändå inte gör det FÖR enkelt för folk att reashoppa. Varför ska jag vara lojal när jag vet att det här erbjudandet snart ersätts av ett annat från en likvärdig salong eller restaurang?

Jag vet inte. Men nu när de finns tänker i alla fall jag utnyttja dem helt skamlöst.