En sista kommentar om AA
- 2 min
Jag tänkte att jag skulle låta bli att skriva något om American Apparel eftersom jag 1) har gjort det så många gånger förr och 2) så många andra har gjort det den här gången också att det helt enkelt inte KAN finnas något att tillägga. Men jag kan inte låta bli. Varje gång American Apparels kvinnobilder har diskuterats i media av mig och andra har nämligen en viss fråga kommit som ett brev på posten, nämligen:
Men är det inte precis det här American Apparel vill? Alltså att vi ska diskutera och ge dem uppmärksamhet?
Och det enda rimliga svaret på det, som hittills tyvärr har klippt bort i alla intervjuer jag har gett, tycker jag är: Vad sjutton har det med saken att göra?
Av alla de tusentals människor över hela världen som har diskuterat AAs reklam de senaste åren är det såvitt jag vet ingen som har gjort det av oro för företagets ekonomiska resultat. Problemet med den här typen av reklam är inte, för de allra flesta av oss, huruvida den fungerar. Det är olika från fall till fall och mest intressant för aktieägarna i just det bolaget. Det de allra flesta pratar om är inte vad American Apparel vill och önskar, utan vad vi som samhälle vill och önskar. Exempelvis att slippa tydligt könsdiskriminerande bilder i kommersiella syften. Vi vill kanske inte förbjuda dem, men vi vill att de inte ska sättas upp. Så vi använder det verktyg som finns tillgängligt i ett öppet samhälle med yttrandefrihet: vi kritiserar och debatterar.
Mitt forskningsområde heter unintended effects of advertising, vilket närmast kan översättas till oavsedda effekter av reklam. Det namnet brukar ibland kritiseras just för att vi kan ju aldrig riktigt veta vad företag vill och avser, om vi inte sitter i deras ledning. Vill American Apparel sälja strumpor? Vill de skapa debatt? Vill de bidra till större jämställdhetsklyftor mellan kvinnor och män? Vi har ingen aning, och som sagt, det spelar inte så stor roll.
Om vi ska välja vilka ämnen som ska diskuteras utifrån ett komplicerat backtrackande av olika parters intentioner blir det jätterörigt. Jag kan inte för mitt liv tro att diskussionen kring American Apparel är dålig för kvinnobilden i reklam överlag. Inte minst för att de allra flesta företag inte är American Apparel. De allra flesta företag vill göra bra marknadsföring som inte skadar och förstör. De här debatten hjälper och stärker dem. Den hjälper och stärker dem som vill reflektera över reklamens roll i samhället. Och det är betydligt viktigare än om den gör att AA säljer en t-shirt extra.