Det jag gör på dagarna
- 1 min
Jag får rätt ofta frågor om hur i hela friden jag kan blogga så mycket utan att någonsin skriva ett enda ord om det jag gör på dagarna. Vilket, inser jag att många läsare kanske inte ens vet, är att vara doktorand på Handelshögskolan i Stockholm. Jag forskar om reklamens positiva effekter på samhället. De effekter som inte handlar om varumärken och försäljning, utan om luddiga saker som normer, ideal och självbild.
Aha, tänker ni nu, det låter ju jätteintressant! Skriv mer om det! Och det skulle jag ju gärna göra. Problemet är att jag kan ingenting om det. Inte än. Forskning är ganska väsenskilt från, låt säga, reklamfilmsproduktion. Det tar tid, det finns inga pengar, det är förbaskat viktigt att det blir rätt och jag kan nästan ingenting om hur det går till.
Den här första tiden som doktorand (jag började i september) har jag främst läst en himla massa kurser som lär mig hur man forskar. Jag har också läst all vetenskaplig litteratur skriven om homosexualitet i reklam, handlett uppsatser, föreläst, korrat artiklar och skrivit en massa jox, så det händer grejer, så att säga, men jag har alltså inga egna studier och resultat och visa upp än.
Det kommer förhoppningsvis framåt sommaren. Och då ni. Då blir det kanske ett inlägg om det också.