Det finns alltid fler idéer. Jo det gör det.
- 2 min
Copywriter. I Sverige innebär det att arbetsflödet ser ut ungefär så här:
1. Få en brief från kund.
2. Skicka tillbaka brief till kund. Det där går ju inte.
3. Få en ny brief från kunden.
4. Ge upp och skriva briefen själv.
5. Research.
6. Hitta en insikt.
7. Hitta på ett koncept.
8. Hitta på en idé.
9. Skriv synopsis på idé.
10. Skissa ut idé.
11. Gör presentation.
12. Håll presentation.
13. Ät lunch med kunden.
14. Ta emot feed-back från kunden och försök göra något av det.
15. Producera kampanj.
16. Följ upp kampanj.
17. Gör casefilm.
18. Sitt hela natten och skriv kampanjbeskrivningar och klicka i rutor medan tävlingens server kraschar.
19. Övrigt, exempelvis kolla mappar, boka mötesrum, köpa present till någon som fyller år, bli bjuden på middag av produktionsbolag, sitta i jury, försöka hänga med i vad som ”händer i branschen” och kolla på hundar som äter middag på Youtube.
Klipp till andra sidan Atlanten. Typiskt arbetsflöde:
1. Hitta på en idé.
2. Hitta på en idé.
3. Hitta på en idé.
4. Hitta på en idé.
5. Hitta på en idé.
6. Upprepa steg 1-5.
Ibland smyger sig Sveriges steg 8 och 9 in, ytterst sällan steg 15.
Skillnaden är intressant och väldigt påtaglig. Varje kväll när vi går hem och tänker vi att nu FINNS det verkligen inget mer att hämta här, nu är varje aspekt av problemet genomlyst och varje tanke från dum till genial tänkt, vet vi att vi måste komma tillbaka i morgon och upprepa samma sak. Där vi i Sverige hade varit rätt nöjda med 5-6 idéer på en brief, förväntas vi här leverera kanske 10 gånger så många. Och vi gör det, och det går ganska bra.
Det är ett helt annat sätt att jobba på, och helt klart något jag kommer att ta med mig var jag än jobbar och vad jag än håller på med. Dels för att det är kul. Och för att det kan vara så att den bästa idén inte kommer fram förrän man har kläckt 50 som är sådär.
Sen handlar det bara om att få göra steg 15 lite oftare. Eller ja, någonsin. Återkommer i den frågan.