bordesökakycklingstipendiet.se
- 2 min
årets kampanj för Kycklingstipendiet är här. På bordesökakycklingstipendiet.se kan man gå in och peppa en kompis att söka stipendiet, som tilldelas unga kreatörer som har jobbat mindre än 3 år i branschen.
Så långt allt väl. Men genomförandet är någonstans mellan oklart och total katastrof. Det naturliga vore att jag skriver min kompis namn och hens mailadress och att Guldägget sedan skickar ett mail till personen med den personliga länken, och mer info om hur man söker. Med alternativet att kunna göra tipset publikt.
Nu ska man istället registrera personens portfolio, och sedan dela länken publikt, vilket känns helt fel. Dels är det oklart om jag då anmäler min kompis till stipendiet? Och hur ska han eller hon få reda på att jag peppar dem? Guldägget verkar helt ha missat att det här är viktiga grejer som kan vara känsligt. Man måste anmäla sig själv, och man vill framför allt inte att någon annan outar ens portfolio utan att man har sagt okej. Om man nu mot förmodan har sina vänners mappar liggande och skräpande.
Men värst av allt är att jag, trots att jag valt alternativet att inte dela med mig av mitt ”tips” i sociala medier, inom ett par timmar ser en tweet där Guldägget berättar precis vad jag har gjort. I det här fallet blir det meningslöst, eftersom jag bara testade tjänsten och därför angav Sandra, som har jobbat alldeles för länge för att kunna söka. Men framför allt bryter det ett förtroende. Att dela med sig av information utan samtycke är inte bara grundläggande moraliskt fel, det är också ett tvärsäkert sätt att göra folk besvikna och osäkra.
Jag har stört mig i flera veckor på att Guldägget använder mitt Twitternamn för att föra ut sina budskap. Genom att skriva @NinaAkestam på halvt irrelevanta saker når de fler, eftersom jag har fler followers än de har (i sig ett ganska dåligt betyg, men men). Men det de tweetar är ointressant för de flesta av mina followers, och blir därför bara spam. Kampanjen för Kycklingstipendiet är ett till exempel på samma oklara strategi.
Om ett varumärke sköter sina sociala medier rätt behover de inte luras och åka snålskjuts för att få ut sitt budskap. Att Sveriges största och bästa kommunikationstävling misslyckas med det är oerhört trist.
Med det sagt: Här hittar du information om Kycklingstipendiet, som är jättebra att söka för alla som pluggar eller har jobbat mindre än tre år. Man får både pengar och uppmärksamhet. Sista inlämningsdag är 17:e februari.