Blåvitt!

I Dagens Media kan man läsa att Coops varumärke Blåvitt ska komma tillbaka för ett gästspel. Av någon outgrundlig anledning blir jag helt överlycklig över det. Jag har inte själv någon stark relation till Blåvitt. Det lades ner för nio år sedan och var väl inte direkt på topp de sista åren innan det heller. Men något gör att jag blir alldeles varm i magen när jag ser bilden på de där gamla förpackningarna.

Kanske beror det på att jag känner att jag får min tes stärkt (jag älskar att få teser stärkta). Jag tror ju nämligen att framtiden för varumärken handlar om antingen eller. Antingen köper man en speciell och snofsig grej eller så köper man enklast tänkbara. Allt som finns däremellan blir mer och mer ointressant eftersom det inte säger något egentligen alls. Det är bara dyrare än det billigaste och sämre än det dyraste.

Och där, precis där, kommer ju Blåvitt in som Sveriges svar på Bictelefonen. Därför är jag ganska säker på att Apelsinmarmelad kommer att ta plats bredvid tryffeloljan och fänkålssalamin i månget Vasastanskök.

Kul ju.