Att stå för det man gör
- 1 min
När jag var i Stockholm nu senast fick jag på varenda tunnelbanestation kolla rakt in i en supermodells skrev. H&Ms senaste badkampanj är nästan för beyond för att göra mig upprörd. Den är så jävla fel på så många sätt att till och med Sisley skulle skämmas.
Cancerfonden är dock inte lika avtrubbade, och skriver en, helt rimlig, debattartikel i DN om hur modellens extrema solbränna riskerar folks liv genom att inspirera till ett solande som kan leda till hudcancer. Och H&Ms svar. Det är då det fan svartnar för mig. Så här skriver de:
”Vi beklagar om vi har upprört någon med vår senaste badkampanj. Det är inte vår avsikt att visa upp ett specifikt ideal, utan syftet är att visa vår senaste sommarkollektion. Vi tar till oss av synpunkterna och fortsätter diskutera detta internt inför framtida kampanjer.”
Det är intressant att de som jobbar med marknadsföring på ett av Sveriges största företag inte har en aning om vad deras yrke går ut på. De har uppenbarligen aldrig läst en tidning, eller en blogg, eller haft en diskussion om reklam på sin arbetsplats. Om de på fullt allvar tror att de inte ”visar upp ett specifikt ideal” är de ju för fan efterblivna och borde omedelbart sättas på ett jobb där de inte riskerar att skada en massa människor med sin idioti.
Reklam är ganska oreglerat i Sverige och ingen kan förbjuda H&M att använda vilken modell, styling och art direction de vill. Men för i helvete, stå för det ni gör. Låtsas inte att ni är dummare än ni är. Man landar inte i en sån lösning av en slump. Ni vill ju provocera. Att då gömma sig bakom ett mail med någon slags beklagande dravel är för fan pinsamt.