48 igen
- 1 min
Nu blir jag fullkomligt bombarderad av mail från folk som vill ha feedback på just sitt bidrag i 48 timmar. Jag förstår att ni är nyfikna och det är jättebra att ni vill ha feedback, men jag hinner helt enkelt inte svara på alla. Därför kommer här en liten copypaste från ett mail jag skrev till studenterna på SU med lite allmän feedback:
Generellt kan man säga att problemet med de flesta annonser var att de var för lika – av 100 lösningar hade säkert 80 en bild på en ung tjej och någon copy till det. Det är inget fel med det – vinnaren gjorde ju samma sak, men det blev svårt att hålla isär dem. Sen fanns ett gäng lösningar med gamla farbröder i kostym och någon provocerande rubrik – där kände vi att vägen till vad Stella är blev för lång (och att det är lite klyschigt att tänka att företagare alltid är farbröder i kostym). Och så fanns det en del med Pippi Långstrump, som man inte kan använda av juridiska skäl.
Många lösningar föll också på hantverket – de såg ut som något man ser i tunnelbanan (alltså som typiska annonser, utan eget uttryck), och 90% hade alldeles för lång och babblig copy.
Usch vad hårt det här låter. Men jag hoppas att det kan hjälpa lite i vart fall!