48 H – Så gick det
- 3 min
I helgen fick var jag alltså med i juryn för studenttävlingen 48 Timmar. Det var precis hur kul som helst. I korta drag går det ut på att reklamstudenter från en massa olika skolor lottas ihop i grupper om tre, och sedan har 48 timmar på sig att ta fram en annons för en organisation.
I år var organisationen Stella, som ordnar program där tonårstjejer får möjlighet att få en mentor. Mentorn är en vuxen kvinna som funkar som bollplank om alla möjliga frågor som dyker upp i tonåren. Det handlar inte om stora problem, och inte heller om karriär som många andra mentorprogram, utan om sånt som vi alla tänker på men som kan snurra runt lite extra just de här åren: skola, familj, vänner, framtiden, relationer. Jag tror att det är precis hur viktigt som helst. Om du vill hjälpa till, som mentor eller som donator, gå in på hemsidan här. Jag har själv varit med i mentorprogram både som mentor och adept, och det är verkligen toppenkul. Och man lär sig massor. Ja, ni fattar.
Men annonserna då? Tja, det var som man kan förvänta sig högt och lågt. När vi hade fått ner det till 10 favoriter såg det riktigt bra ut. Men juryn var ändå ganska enig om att de här tre var de som förtjänade pallplatserna. Motiveringarna finns under.
Första pris: Utförande ska vara relevant, tydligt och skapa förståelse. Strategi, bild och copy ska fungera ihop. En enig jury, en klar vinnare, en osäker investering.
Madelena Stunis, LiU, AD, Magnus Ekbladh Forsberg Copy. , Samuel Kantala, SU, Strateg
Min extrabonuskommentar: Den här annonsen ser ut som en annons, vilket är en klar fördel. Rubbe, copy och form funkar utmärkt. Dessutom går den pang på briefen – att få företag att investera i Stella. Vissa i juryn störde sig på hur rubben var satt, men jag gillar det. Framför allt gillade vi att tjejen inte ser ut som ett trafficking-offer, vilket tyvärr var ett problem med många andra bidrag. Att visa en bild på en tonårstjej är ett snabbt sätt att visa vad det handlar om, men om hon ser för ledsen och svag ut kanske man tror att det snarare är Rädda Barnen det handlar om.
Andra pris: Oftast är den strategiska tanken grunden till en bra annons, så är det inte i det här fallet. Men med en blixtsnabb idé och en finurlig rubrik kommer man långt. När den dessutom levereras med utmärkt hantverk lyckas ni få juryn mycket sugna på ett diskret möte.
Olle Lagerqvist, YH, AD, Rebecka Kockgård Forsbergs Copy , Emil Kretz, SU, Strateg
Min extrabonuskommentar: Det här var den vi bråkade mest om. Alla gillade utseendet och rubriken jättemycket, men som enda bidrag i tävlingen kände flera att den hade alldeles för lite text. Fattar man verkligen vad Stella är? Lockar man företag att investera? Lite oklart. Men den här stack ut mest av alla i ett rum med över 100 pannåer, och det tycker jag är grymt jobbat.
Tredje pris print, första pris digitalt:
Print: Ett bidrag med den starkaste insikten om att alla måste få kraft och förmåga att själva lösa sina problem. Att med lite självförtroende kommer de stora förändringarna. Men det krävs oftast ett stort mod för att förändra det lilla i vardagen. Vissa kommer säkert att sakna hennes osäkerhet – men inte vi!
Digitalt: Digitalt behöver inte vara en banner, kampanjsajt eller en mobil applikation. Det kan vara så enkelt som att skicka ett SMS.
Martin af Ekenstam, Forsbergs, AD, Lisa Sandbladh, Berghs, Copy, Emma Loberg, SU, Strateg
Min extrabonuskommentar: Den här vann, tvärtom mot tvåan, nästan helt på sin strategi. Vi gillade att den lyfte fram resultatet av mentorprogrammet och inte bara problemen. Jag tyckte nog att annonsen var lite omständligt. Mycket text och mycket att förstå. Den digitala delen var dock fullkomlig utskåpning. Dels var den smart, dels var det den enda idén som en liten organisation som Stella skulle ha råd att genomföra.
Tack alla studenter, projektgruppen och jurykollegorna för en himla kul helg! Vill ni skicka hatmail finns jag på den vanliga adressen.