Vi ses igen om två dagar.

Den här reklamfilmen har delats oerhört mycket i min sociala medier på senaste tiden. Den funkar verkligen inte för mig.

Nu vill en sida av mig säga att det är ju inte så lätt, och de försöker i alla fall. Multis-företagen har äntligen kopplat ihop att om man säljer produkter för kvinnor kanske man inte ska använda all sin reklam till att förstöra för kvinnor genom stereotypa avbildningar, förminskande och förringande. Men är inte det liiiite sent påkommet?

Det är inte så himla svårt att göra reklam som är rolig, initierad, smart och inkluderande. Det är faktiskt inte det. Always är naturligtvis någon slags insikt på spåren här, men de har inte tagit hem den. Långt ifrån. Den här filmen är som en hastigt producerad presentationsfilm som byrån visar för kunden för att stödja strategin som sen ska leda till själva reklamen. Det här är inte reklam. De kommer inte med några idéer eller lösningar. De förklarar inte vilken roll deras produkt ska spela i sammanhanget. Det är till intet förplktigande och så tandlöst att jag blir förbannad.

När vi inte ställer högre krav än så här på storföretag med enorma budgetar gör vi oss själva och dem en otjänst. Det kan inte räcka med att företag låter bli att spotta sina kvinnliga kunder rakt i ansiktet för att vi ska applådera och hoppa jämfota av lycka.

De förtjänar inte en like. De förtjänar en nick och en arbetsgrupp som säger hmmm, intressant strategi, vi jobbar vidare på den och ses vi igen om två dagar. 

 

  • bella

    går in här när jag har en dålig dag eller är trött på övriga cyberspace eller vill läsa välskrivna inlägg om intressanta ämnen och bli inspirerad eller när jag kanske har en helt vanlig bra dag. blir så glad av dig!

  • Elin

    Håller helt och hållit med dig. Jag blev lite ledsen när jag såg den här filmen, eftersom vi borde kommit längre. Och när en av mina kompisar delade filmen och skrev “Alla kvinnor borde se den här”, då tänkte jag, nej för fan. Inge ska behöva se den här filmen, för det borde vara så självklart.

  • Annikan

    Här är något att bita i kring blod och menstration, och borde vara det som ska delas vilt på sociala medier istället för reklam för Always. Hittat via Caitlin Morans twitter, som man kan följa för kul och bra tweets: https://www.youtube.com/watch?v=4vu2BsePvoI