Vi förtjänar bättre än så.

Ni som hänger på Resumé även utanför den här bloggen har säkert sett artikeln om Media Markts nya kampanj. Om inte, kan ni kolla in den här. 

Jag misstänker att följande saker kommer att hända nu.

1. Folk i mediabranschen kommer att rasa och reklamen anmälas till RO.

2. Media Markt kommer att säga att reaktionerna är överdrivna och att det hela är på skoj.

3. Reklamen fälls av RO.

4. Media Markt säger att de är inte ville att någon skulle ta illa upp men fattar fortfarande inte vad som är fel.

För att undvika en massa onödigt dravel tänkte jag att vi går direkt på punkt 5, där jag svarar på MediaMarkts fråga. De är nämligen långt ifrån ensamma om att att göra sexistisk reklam och inte fatta varför det är ett problem.

Jo. Den enkla förklaringen är den marknadsföringsmässiga. Det är svårt att importera reklam mellan olika länder. Humor och kultur skiljer sig åt. Svenska män och kvinnor känner inte igen sig i, och skrattar inte åt, samma saker som exempelvis tyska män och kvinnor. Därför är det viktigt att kolla upp såna saker innan man överför reklam rakt av mellan marknader. I det här fallet är det ganska glasklart att en svensk publik inte tycker att reklamen är kul. Snarare stör de sig på den. Alltså är det inte bra reklam, oavsett vad intentionen var, och det borde inte vara jättesvårt att fatta.

Den lite mer komplicerade förklaringen handlar om reklam i ett större sammanhang. Media Markts filmer existerar ju inte i ett ensamt universum, utan samspelar med hela samhället. Bilder vi ser i media kan förstärka eller ifrågasätta en kultur. Stereotypa könsroller och sexistisk reklam av den här typen förstärker bilden av ett samhälle där både män och kvinnor begränsas av snäva könsroller, och där kvinnorna oftast drabbas hårdast. Reklamen bidrar alltså indirekt till ett samhälle där kvinnor exempelvis inte tas på allvar och får lägre lön för samma arbete, medan män till exempel får mindre tid med sina barn.

Då måste man fråga sig: är det verkligen Media Markts uppgift att bry sig om det? Ska inte de bara sälja platt-tv?

Till att börja med är jag tveksam till att den här reklamen säljer särskilt mycket platt-tv, enligt den enkla förklaringen ovan. Det är helt enkelt inte kul, bra reklam. Men även om så vore fallet, om det sålde så in i bängen, tycker jag att man måste fråga sig varför man ska nöja sig med det. Reklam kan ju faktiskt bidra till ett bättre samhälle. Den kan ifrågasätta normer, stereotyper och tråkigheter och samtidigt sälja en massa grejer, vilket företag som exempelvis Halebop, Ving och Pressbyrån har visat. Så frågan är egentligen inte varför Media Markt ska bry sig. Det är varför de ska låta bli. För jag är helt övertygad om att de som jobbar på Media Markt skulle tycka att det var roligare att gå till jobbet om deras företag stod för moderna, intressanta värderingar. Att deras kunder skulle tycka att det var roligare att handla där. Och att vi alla innerst inne tycker att vi förtjänar bättre underhållning, och bättre reklam, än den MediaMarkt erbjuder oss nu.

  • petra

    Tycker inte heller om den här typen av reklam och önskar att den aldrig gjorts. Men tyvärr tror jag att du har fel i din analys av att svenskarna inte tycker att det här är roligt. Jag tror att det är ganska många svenskar som gör det och jag känner många av dem. Och uppenbarligen är det många som också liksom du och jag reagerar på den. Och de är väl oftast de missnöjdas röster som hörs.

  • Maja
  • Mia

    Du har missbedömt målgruppen. Det är klart de tycker detta är kul, på samma sätt som tyskarna precis som du säger. Alltså är det bra reklam enligt ditt eget resonemang.

    • Nina Åkestam

      Vi vet ingenting om vad målgruppen tycker, eller vad den är, för den delen. Än så länge kan vi kan bara spekulera baserat på tidigare erfarenheter. Jag spekulerar baserat på hur såna här kampanjer brukar gå i Sverige (superdåligt). Så jag blir nyfiken på vad du spekulerar baserat på, som kan vara så tvärsäker på att jag har fel? Varför är det “klart”, när både forskning och kampanjmätningar visar på motsatsen?

      Dessutom verkar du ha missat andra halvan av mitt blogginlägg, där jag säger att det egentligen inte spelar någon roll om målgruppen gillar den. Reklam som gör samhället sämre är alltid dålig, även om den säljer!

  • Sigge

    Hade inte sett något om detta förrän precis nyss och jag har bara sett artikeln och den reklamfilm som länken nedanför pekar på men det är ju patetiskt och löjligt att kalla den för sexistisk reklam men jag är i och för sig inte förvånad.

    I den reklam jag nu har sett har ju inte killen heller så mycket kläder på sig men hade killen varit mer lättklädd än tjejen så hade varken RO eller Nina Åkestam eller någon annan kallat det för sexistisk reklam.

    http://www.resume.se/nyheter/reklam/2014/03/07/media-markt-falls-for-sexistisk-reklam/