Säg inte att du är tjock, det kan hindra dig från att gå ner i vikt.

Hittade den här reklamfilmen idag via Upworthy (vars existensberättigande verkar vara att gå ärenden åt storföretag som låtsas göra fina saker men i själva verket är hycklare).

Den handlar om att Kellog’s Special K (varumärket med taglinen “What Will You Gain When You Lose?”) vill att kvinnor ska sluta med “fat talk”, alltså säga att de är tjocka, eftersom “we believe it’s a barrier for them to manage their weight” (ordagrant citat).

Alltså FÖR I HELVETE, Upworthy. Nu får ni ger er. Jag förväntar mig inte mer av ett företag vars affärsidé går ut på att försöka kvinnor gå ner i vikt medelst sockrade veteflingor, men ändå. Så här dåligt kan det liksom inte få bli. Och nej, man kan inte separera vad filmen säger från vad varumärket säger, eftersom båda säger samma sak: vi tänker berätta för dig att du behöver gå ner i vikt och till din hjälp erbjuda metoder som inte ens i ens vildaste fantasier skulle kunna fungera.

Trodde inte jag hade ork att bli upprörd idag, men se där. Verkligheten överträffade mina förhoppningar ännu en gång.

  • Olivia

    Jättemystisk kampanj, hur tänkte de här? Självklart ska fat talk bort, har själv stött på det på de mest otippade av ställen (typ. utgivningsfest för en feministisk tidning), men här blir det ju bara pannkaka av alltihop.