Så bidrar reklam till samhället

På förekommen anledning, eftersom det blev en diskussion om det angående mitt inlägg häromdagen:

 – Reklam gör media tillgängligt. Reklam finansierar dagstidningar, magasin, podcasts, internet och TV så att inte inkomst avgör om man får tillgång till information. Utan reklam skulle ett nummer av DN kosta 90 kronor.

– Reklam påverkar samhällsdebatten. Eftersom reklamen är överallt kan den, om den används rätt, driva agendor utanför sitt varumärke och ge oss en mer nyanserad bild av världen. Som exempelvis ICA-Jerry som jag skrev om häromdagen. Eller JC Penney här i USA som tydligt tar ställning i frågan om homosexuellas rätt att gifta sig.

– Reklam bidrar till populärkulturen. Iprenmannen, Old Spice, Curators of Sweden. Bra reklam är tillräckligt intressant och underhållande för att skapa en egen plattform. Eller så kan man säga att den är kul, helt enkelt.

– Reklam skapar skatteintäkter och arbetstillfällen. Reklam är en tjänstebransch som inte kan outsourcas vart som helst. Den har mycket liten miljöpåverkan i sig självt men skapar stora värden som kan beskattas och användas till det gemensamma. Reklambyråer är traditionellt små och medelstora entreprenörsföretag med superbra personalpolicy. Det är också en språngbräda för väldigt många skribenter, formgivare, skådisar, fotografer och andra (exempelvis Erik Eriksson, Roy Andersson och Lotta Lundgren) som kan försörja sig genom att arbeta med reklam för att också kunna ägna sig åt det de brinner för.

– Och sist och mest: Reklam gör att köpare och säljare hittar varandra. Reklam gör att företag kan berätta om sina idéer och att folk som tycker lika kan välja det företaget framför ett annat. Den gör att organisationer och politiska partier kan nå ut med sina tankar. Den gör att information sprids snabbt och effektivt. Reklamen är inte alltid bra och inte okomplicerad, det ska gudarna veta. Men att påstå att en bransch som omsätter 32 miljarder kronor i Sverige inte alls bidrar till samhället, det är helt enkelt inte rätt.