Rehab

Nu har jag dragit igång årets detox, eller om man vill låta lite med rock, rehab av mig själv. Med start i måndags och tio dagar framöver ska jag alltså försöka starta om kropp och hjärna.

Jag har gjort olika detoxkurer några gånger förut och om man frågar mina kompisar tycker dom att jag alltid håller på med sånt, men det är inte sant. Det var faktiskt ett helt år sen sist, och jag tror på riktigt att det är bra att i alla fall en gång om året skaka om systemet lite, och inte på sättet åka-på-festival-och-sova-fyra-timmar-på-tre-dygn-sättet.

Om man googlar detox hittar man en massa kurer som kräver att man 1)ska svälta sig själv 2)betala en massa pengar för det. Det tycker jag verkligen inte att man behöver göra. Mitt eget recept är en kombo av olika varianter jag har testat över åren och jag tycker faktiskt att det funkar. Jag brukar känna mig piggare efteråt och framför allt blir jag nästan aldrig sjuk. Och med tanke på hur tråkigt det är att gå runt och snora kan det vara värt att offra en veckas svullande här och där för att slippa det.

Min detox har sex delar som jag samkör. Känns liksom meningslöst att äta nyttigt om man samtidigt stressar ihjäl sig, eller ta en vit månad och sitta uppe och jobba hela natten. Här är dom:

1. Hjärnan. För mig innebär detox av hjärnan att jag försöker rensa kalendern från grejer och bara göra det nödvändigaste, så att jag hinner tänka på vad som faktiskt är viktigt. Den här detoxen började bland annat med att jag bestämde mig för att satsa på forskningen den här terminen, och tacka nej till allt annat. Jag kickade igång en ny konsumtionsfri period (som jag körde fyra månader förra året) och lite annat smått och gott. Så fram med papper och penna och skriv upp vilka problem du brottas med, och ägna de tio dagarna åt att försöka fatta några bra beslut.

2. Sömnen. Man blir väldigt trött av den här processen, så man behöver sova. Jättemycket. Det här är det jag har svårast för, men det funkar ju väldigt mycket bättre om man kan försöka få till 8-9 timmar per natt och nån paus på dagen också.

3. Maten. Jag äter oprocessad veganmat utan snabba kolhydrater (socker, spannmål, sockrig frukt) med riktning åt raw-hållet. Alltså grönsaker, frukt, bär, baljväxter och nötter. Jag förstår att det kan kännas knepigt om man inte brukar äta så alls, men man kan faktiskt äta helt normala och supergoda måltider med de här förutsättningarna om man gör lite research, exempelvis på Green Kitchen Stories. Om man hatar att laga mat är det ju också helt okej. Bara att äta frukt och grönt och nötter som det är, med exempelvis hummus. Eller om man har en mixer, blanda smoothies. Man kommer inte att svälta ihjäl, jag lovar.

4. Drycken. Jobbigaste delen för mig: inget koffein. Näst jobbigaste delen för mig: inget rödvin. Fy vad tråkigt det är, men mina fysiska reaktioner på att avstå får mig att fatta att det nog är väldigt bra ibland. När jag detoxar kör jag alltså bara vatten, osötad juice och koffeinfritt te. Resultatet är extrem trötthet, huvudvärk och identitetskris. Man ba: really? pga  dryck? Men jo. Så är det.

5. Tillskotten. Detox handlar ju mycket om att hjälpa de inre organen, typ lever och njurar, att jobba bättre. Vissa grejer ska hjälpa till med det extra mycket, och dom kan man ta som tillskott. Här hittar jag på lite allteftersom med hjälp av valfri hälsokostaffär. Den här gången blev det te och kosttillskott från Pukka, och extra vetegräs mest för att jag tycker att det är gott att blanda i juice eller smoothies. Raw Bites hjälper inte till med något särskilt utom att de är goda och bra att ta med sig.

6. Träningen. Man är som sagt väldigt trött några dagar in i processen, så det kan kännas helt övermänskligt att träna på som vanligt. Jag brukar istället köra bara yoga och promenader under detoxen, med mycket ryggradsvridningar för det sa min instruktör i New York skulle vara bra av någon anledning som jag inte minns. Men pallar man att göra 5000 armhävningar är det säkert inget dåligt med det.

Det låter ju oerhört mycket när man skriver det så här, men det mesta faller sig naturligt när man väl sätter igång. Jag tycker verkligen inte att det är särskilt jobbigt, utom det där med kaffe då. Men några handfasta tips kanske ändå kan vara bra:

– Om du har lite dålig självdiciplin, rensa ur kylskåp och sånt innan du börjar och plocka undan grejer du inte ska äta/dricka så att de slipper se dem hela tiden.

– Jag tycker att livet kan pågå hyfsat som vanligt under tiden, men det är smart att välja en vecka när man inte har typ sitt livs roligaste fest inbokad.

– Det finns detoxprogram som är från fem till femton dagar. Jag har provat det mesta och tycker att 10 dagar är lagom för att komma in i det utan att det känns helt övermänskligt.

– Är man bortbjuden på middag kan man ta med sig eget käk, eller om man är extra galant, erbjuda sig att laga maten själv och drämma till med exempelvis den här.

– Om du äter väldigt långt från det här i vanliga fall, kan man behöva fasa sig in och ur det hela för att inte chocka kroppen totalt. I så fall kan man börja skära ner på kött, socker, koffein etc någon vecka innan, och gå in i detoxläge gradvis de första dagarna på själva kuren, för att sen köra fullt ut typ tre dagar, och sen börja bygga på igen.

Ungefär så där då. Jag är på inget sätt en expert på det här området, så se det här som en slags idéförslag för den som är nyfiken som man sen kan anpassa som man vill med hjälp av google och egen erfarenhet. Hepp!

  • Ylva

    Jag tänker spontant att det känns som något som är lite enklare att göra när det inte vinter och man slipper ha ågren över att alla roliga grönsaker är från Guatemala och Israel eller odlade i växthus (något jag brukar ha vid normal kost). Eller fungerar det bättre med vintermörker-deppet att ta en ‘paus’? Helt enkelt: När är det bäst?

    • Nina Åkestam

      Jag tycker att man kommer ganska långt med bönor, kål, rotfrukter och äpplen, så kan man bara spexa till det med lite extra roliga grönsaker. Sen känner jag att om man käkar sån här mat och inte konsumerar osv så kan man unna sig en avocado. Jag känner mest behov av det på vintern och tidig höst, så jag brukar köra då.

  • Linden

    Smart grej! I januari känner nog många behovet av att detoxa/rehaba bort julsockret och nyårsskumpan. Jag slutade dricka automatkaffet på jobbet till förmån för grönt/rött te, eftersom det dels kändes så onödigt och äckligt (att dricka kaffe utan att eg vara sugen) och dels för magens skull. Har sedan sept bara fallit dit några gånger (ovanligt trötta dagar) men mår mycket bättre i stort.

    Tror det är bra att hitta sitt eget sätt som funkar för just mig. Förutom att vara vegetarian kör jag på att skära ner på bröd och laktos och bara tillåta fika och vin på helger. Tack för mer inspiration! Du och din blogg är fantastiskt klok!

    http://frokenekoreko.blogspot.se

  • Annika

    Kan jag bara få inflika att det inte finns nåt sätt att få lever/njurar/etc att “jobba bättre”, de är optimala som de är. Är de inte optimala är du sjuk och borde uppsöka läkare rätt omgående.

    Däremot kan det rent mentalt säkert vara trevligt med detox, att tänka igenom vad man egentligen sätter i sig, äta mer grönsaker, ta det lugnare. Men som sagt. Medicinska effekter? Nej.

    • Jonas

      du får det att låta som att vad man äter inte har något som helst påverkar på ens kropps hälsa. och kroppens hälsa måste väl ändå vara likställt medicinska effekter. om man äter mer fibrer, och mindre snabba kolhydrater så känner man ju av det direkt, speciellt om man tränar.

      och visst kan man uppleva att ens kropp behöver jobba bättre. de medicinska effekterna är väl som tydligast på ens avföring..

    • Annika

      Det var inte så jag menade, jag reagerade mot det här att få organ att jobba bättre resten av året pga en rätt udda diet en begränsad tid. Om man upplever att ens hälsa kan förbättras av kosten är det inte en detox man behöver, man behöver ändra hur man äter och lever varje dag.

      Vår kropp detoxas löpande av levern. Det är vad den är till för. Det går inte att “detoxifiera” kroppen ytterligare, möjligtvis annat än kanske genom att amma eller fettsugas…

      • Nina Åkestam

        Intressant. Det där med levern och njurarna var det en läkare i USA som sa till mig, han hade alltså fel? Vill inte låta dryg, utan veta på riktigt. Jag fattar ju också att det inte går att leva dåligt hela året och “rädda” det med en hälsovecka, men det känns i alla fall i min kropp som att något händer när jag gör detox. Lite som att vara bakfull, men det är ju också en typ av avgiftning. Men det är alltså psykosomatiskt då?

    • Annika

      Men suck, här skrev jag ett långt svar som sen inte kom fram…man får lära sig att göra copy på allt man skriver. 😛

      Iaf – det finns inga studier publicerade i peer review-ade tidskrifter som påvisat någon som helst effekt av detox-dieter. Mina (låt vara svenska) läkarkompisar garvar bara åt hela konceptet. Hade där funnits någon effekt som är påvisbar hade det varit välkänt bland läkare, oavsett land.

      En snabb googling på detox diet effects liver myth ger en hel bunt seriösa referenser, exvis http://www.webmd.boots.com/healthy-eating/guide/demystifying-detox-diets

      Ingen av referenserna säger dock att det här är något annat än en myt. De saker du upplever händer i kroppen har troligtvis med för lågt kaloriintag att göra, möjligtvis också det att du äter för lite salt och dricker för mycket vätska (kan bla ge huvudvärk). De varnar tom för detoxdieter, eftersom det sliter en del på kroppen…däremot är de rörande överens om att man generellt bör äta mer grönsaker och mindre snabba kolhydrater.

      De gifter levern och njurarna inte klarar av (exvis PCB eller dioxiner) sitter i våra fettreserver, och går ur kroppen med fett som går ur kroppen, som vid amning (som om inte gravida kvinnor har nog att oroa sig över 😛 ). Det handlar dock om att kroppen gör sig av med _fett_, att kissa ut PCB som suttit i kroppen ett tag är inte möjligt, det är fettlösligt och inte vattenlösligt.

      • Nina Åkestam

        Ok, jag hänger med. Men kan inte de fysiska reaktionerna också handla om att man slutar med substanser man har varit beroende av, som exempelvis koffein och socker? Sen fattar jag inte hur det kan slita på kroppen att äta vegankost med tillskott av typ vetegräs, och undvika koffein och alkohol i 10 dagar?

    • Annika

      Ja, självklart måste väl det här att sluta med olika grejer som ger fysiologiska effekter ge en backlash – som alla som dricker mycket kaffe kan intyga när de inte har tillgång till kaffet.

      Det andra, om vegankost och vetegräs sliter på kroppen, det var inte så jag menade. Snarare att det är lätt att man när man övergår till en detox äter alldeles för få kalorier, vilket inte är bra för en. Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt mycket om man försöker äta så “rent” som möjligt eller följer detoxplaner på nätet – räkna på det så ser du. Eller då att tro på saker som nässlete och himalayasalt “rensar” kroppen. Inte skadligt idag kanske, men dagen man slutar tro på vetenskap och istället satsar på pseudoversionen (hej Steve Jobs).

  • maja

    det här ska jag testa under den årliga “munkmånaden” – dvs att varje år under februari testa att avstå från något. Utöver en detox andra halvan av månaden kommer jag dessutom avstå från att snooza (kommer bli en hit tror jag!) och även från färdigmat!

  • Lina Tsutsumi

    Brännesle te och en tesked himalya salt (+ mycket vatten) är också ett bra sätt att rensa ut allt ur kroppen!

  • Elise Nilsson

    Hur effektivt eller meningslöst detox är beror väl lite på hur man ser på det. Om man tror att det kan göra någon märkbar skillnad på ens kroppsliga funktioner så hoppas man på för mycket. Man kan inte göra någon särskild nytta för sin kropp genom att ändra sina vanor än vecka per år, ska man ändra något för hälsans skull ska man keep it up all year long, tänker jag. Men, sure, att äta bara, sova bra, motionera osv i en vecka är väl bättre än att inte göra det alls.

    Vettig artikel: http://www.guardian.co.uk/befit/story/0,,1379231,00.html

  • Anna

    Sist på bollen här men blev så glad över detta! Jag skulle aldrig fasta (pga älskar mat o fungerar inte utan regelbundna måltider) men det här var en bra plan; man funderar över vad man stoppar i sig o rensar från koffein o alkohol.

    Jag körde en kortis, bara sju dagar, o saknade kaffet helt galet mkt trots att jag hade försökt trappa ner innan. Maten var faktiskt inget problem alls, krävde lite mer planering men jag fick ju leta upp o testa massa nya goda recept. (Indiskt är ju toppen.)

    Nu efteråt tänker jag mer på min matlagning (o vad jag handlar) istället för att gå på rutin o slänga i mig onödiga grejer o lagar roligare mat. O jag dricker betydligt mindre mängder kaffe (vilket i ärlighetens namn nog blir svårt att hålla fast vid). Förutom kaffet var havregrynsgröten på morgonen egentligen det enda jag saknade! Mkt nöjd, tack för inspirationen!

  • online
  • viagra
  • online
  • generic_cialis
  • cialis
  • cheap
  • generic
  • for
  • cialis
  • cialis
  • viagra
  • cialis_online
  • cialis_price

    Hello!
    cialis price

  • viagra
  • cialis
  • cialis_online
  • overnight
  • overnight
  • cialis
  • sale_cialis
  • discount_viagra
  • viagra