Ping till Komm, Sveriges kommunikationsbyråer

Ibland får jag frågor från folk som vill hitta exempel på vettig/normbrytande reklam. Ni vet, reklam som liksom har med med människor som inte är smala, vita, unga, medelklasspersoner i stereotypa könsroller utan liksom… som folk är mest?

Det är svårare än man kan tro faktiskt, i Sverige där vi så gärna slår oss för bröstet för att vi castar “vanliga människor”. Ofta när jag rotar i mitt eget minne, och sen faktiskt kollar på filmen eller annonsen, inser jag att “invandraren” bara var en mörkhårig svenne eller att “den äldre kvinnan” var typ 35.

Då är det toppen med sajter som Commercial Closet, som gör jobbet åt en. Där samlas reklam som i olika avseenden avbildar homosexuella. Man kan sortera innehållet på mainstream/LGBT, positiv/negativ bild, osv (ursäkta svengelskan men sajter är amerikansk). Sjukt bra för moodboards, inspiration eller bara allmänbildning.

Nu kommer alltså frågan: är det någon som känner till om det finns liknande sajter för exempelvis reklam med etniska minoriteter, funktionshindrade, utmanade köns- eller skönhetsnormer osv? Om inte: borde vi inte starta dom?

  • maria carlsson

    men är inte det ganska obehagligt och en ganska obehaglig syn på sådant som bryter mot normen? typ, du är inte där för att du är bra på det du gör, utan du är där för att du är något avvikande, en minoritet.

    • Henrik

      Så… kvinnor/mörkhyade/homosexuella/gamla kan inte vara bra på sina jobb? Cool, bra att veta i framtiden.

      Hälsningar,

      vit heterosexuell man.

    • Nina Åkestam

      Nu förstår jag inte alls. Skulle det vara dåligt att sammanställa exempel på reklam man tycker är bra?

  • Jessica Bjurström

    Hej Nina. Tack för Ping. Spännande inlägg och bra ämne. Och åh vad jag skulle vilja säga – Yes, vi kör. Men vi har valt en annan väg som vi tycker omfamnar den här frågan och lite till… vi drar vårt strå till stacken genom att lyfta fram bra reklam i Guldägget, där jag tycker mycket av att det du lyfter upp ingår. Inte specifikt då taggat men som en del av ett bättre arv att söka bland. Exempelvis när vi gav Titanpriset till Ica-Jerry.

    • LJ

      Nä det är väl inte riktigt samma sak? Inte ens samma tema tycker jag. Det är väl inte en dedikerad plats för att samla kommunikation som frångår normer (på gott och ont) som att någon gång ibland belöna kommunikation som råkar bryta mot en norm?

  • I.S

    Jag ar game! Nar borjar vi?

  • C

    Jag skulle vilja ha en site där man samlar bilder överhuvudtaget på folk (speciellt kvinnokroppar) som ser ut som vanliga människor. Hittar aldrig något när jag söker nämligen. Behöver ge lite kärlek till min egen kropp nämligen och då är det skönt att genom att se bilder på andra normala människor också förstå att jag är normal.

    • Therese

      Det har inget med reklam att göra, men det finns en sida/blogg som heter Mammaformer, där får man maila in bilder på sin mammakropp och berätta lite om sig själv om man vill. En mkt fin idé tycker jag! :-)

    • Annika

      Det har också funnits sidan Kroppsbilder, som tyvärr inte uppdateras längre: http://kroppsbild.wordpress.com/

  • Ellen

    I’m in!

    Det är sa otroligt viktigt att visa att reklam inte behöver vara pa ett visst sätt. Jobbar pa en byra i Frankrike och upplever verkligen att det är helt extremt här. Försöker ständigt papeka detta, pusha de kampanjer som bryter mot normerna osv, men det är verkligen tungrott ibland. Hade varit bra att ha ett galleri med exempel pa hur det ocksa kan ga till. Och att det inte behöver innebära nagra extrema, dramatiska förändringar, fortfarande kan vara sjukt snyggt/roligt/coolt.

    Vi kör tycker jag!

  • Jonna

    Hej! Det här inlägget kom så lägligt – Jag håller på med en magisteravhandling om ålderism/åldersdiskriminering i media och ska troligen analysera reklamfilmer, och hade varit jätteglad om det fanns en sån sida! (Jag tar jättegärna emot alla tips jag bara kan få på reklamfilmer som framställer äldre positivt/negativt/neutralt/normbrytande/ochsåvidare!)

    • Chest Rockwell

      Spara tid och kolla ett gammalt avsnitt av Svensson Svensson, där summeras hur människor i olika åldrar har porträtterats i svensk reklam sedan tidernas begynnelse.