Ping Genusfotografen

Gick förbi banken HSBC precis där jag bor och såg den här skylten i fönstret:

Är den inte jättemärklig? En vuxen kvinna i en banks skyltfönster som tvinnar håret, lägger huvudet på sned och tittar längtande mot erbjudandet om att prata om bankaffärer?

Jobbar hon på banken? Är hon företagare? Och oavsett vilket: varför ser hon ut som att hon är med i en schamporeklam?

Dumma retoriska frågor, jag vet. Kvinnor porträtteras ju så himla ofta så i reklam, utan att det finns någon anledning egentligen. Men i det här fallet blir det extra konstigt, eftersom det handlar om en bank. En förtroendebranch, skulle man kunna kalla det. Och inget med den här bilden utstrålar just det, oavsett vem man tänker att kvinnan ska föreställa. Eller tänker de att de är så jäkla vassa på HSBC att inte ens en infantil bimbo kan misslyckas om hon anlitar dem?

Så många frågor. Så få svar. Känner att det kanske får bli ett mail av det här, eller vad tycker ni?

  • E

    Ja!

  • Sanna

    Ja, håller med E, maila dem!

  • Petra

    Typisk härskarteknik att kommentera hur andra kvinnor ser ut. Ta på dig genusglasögonen Nina istället för att springa patriarkatets ärenden!

    • Åsa Danielsson

      Petra, jag tror att det är du som måste slipa om dina genusglasögon.Nina kommenterar inte HUR kvinnan ser ut (hårstil, tjock/smal, läppform etc) utan hur hon AVBILDAS (hur har hon regisserats? ler hon eller ej? hur har hon fotograferats? etc) . Essentiell skillnad. Att analysera hur kvinnors PORTRÄTTERAS är exakt vad genusanalys handlar om. Prova att tänk dig motsvarande bild på en man, i samma position med samma min och fundera över det ett tag så har du också gjort en genusanalys.Go Nina!

  • Åsa

    Nu blir jag riktigt besviken på HSBC, som jag tycker brukar ha underbar och tänkvärd reklam. SKRIV!!! Jag vill också skriva, så när du skickat så lägg ut vart ditt mail går så gör vi en tittarstorm!

  • Victoria

    är helt med på att kvinnor allt för ofta porträtteras snett och puttas in för att piffa upp sammanhang i onödan. fast-är hon infantil för att hon drar i en hårslinga? bimbo för att hon ler? och därför inger hon inte förtroende? det är synd med sådana föreställningar, att automatiskt förutsätta att hon är lite korkad. det vore härligt om man kunde få se ut som en schampooreklam och jobba på bank, eller ha eget företag för den delen.

    • Nina Åkestam

      Men jag tycker inte att det handlar om hur hon ser ut, utan hur hon framställs. Bildavkodning utgår ju från en gemensam referensram, och även om du självklart har rätt i att hårslingstvinnande inte har något med intelligens att göra har vi lärt oss att tolka den gesten som gullig/ung/insmickrande. Det är det jag vänder mig emot. De hade aldrig plåtat en man på samma sätt.

  • Emil

    En av de andra bankerna försöker ju bygga upp sitt förtroende efter problemen dom ställde till i baltstaterna med filmer på söta djur. Så kommunikation kanske inte är bankernas starka sida…?

  • Sarah

    Håller lite med Viktoria. Kanske drömmer hon om hur framgångsrikt hennes företag kommer att bli efter att hon bytt till denna bank.

    Men kanske har de inte tänkt igenom det alls (ganska troligt), så fråga gärna hur de tänkte för att få dem att tänka till. Men snälla inget som är argt/småhånfullt som detta inlägg. Det finns så otroligt mycket mer hemsk reklam och det känns kontraproduktivt att attackera ogenomtänkt reklam med kvinnor i. Jag är absolut ingen expert men det känns som att det finns massor av dålig reklam med män också (typ jag ser cool ut – KÖÖP!) men att den inte blir ifrågasatt eftersom det är så reklam är, det är liksom normen. Jag tänker att det kan motverka sig själv att klaga allt för mycket på reklam med kvinnor genom att det gör företag rädda för att använda kvinnor i reklam. Typ om de använder en kvinna blir de antingen hissade eller superduperdissade. Gör de ett misstag blir de klandrade för alla orättvisa strukturer som finns – vilket kan ge en del i att manliga karaktärer/ansikten är ganska överrepresenterade i reklam för produkter som inte bara är riktade till kvinnor.

  • Mikael Blomkvist

    De vill med största sannolikhet “ha med en människa på bilden för att ge lite liv” och tar det “som alla vill se, ju”. Lite sorgligt är det.

  • Erik

    Åh, detta ständiga övertolkande. Med de glasögonen är vi alla förtryckta, oavsett kön. Två bankannonser där män förskönar utan funktion:

    http://media.tumblr.com/tumblr_lqhgfrTD481qbilbh.jpg

    http://blogbaladi.com/images/IMG00186-20100611-08001-425×277.jpg

    • Nina Åkestam

      Japp, skulle gärna maila de bankerna också. Självklart påverkar genusnormer män negativt också, det är ju liksom grundbulten i feminismen?

    • Mikael Blomkvist

      Genus eller ej. Inget vidare reklam är det i allafall.

  • Maria http://morningtear.wordpress.com

    Du kanske ska ringa upp HSBC’s reklamansvariga och fråga dem? 😉