Manual för tillverkning av mediaprodukt

Ibland kan jag känna mig som världens största gnällspik. Det är så lätt att titta på media och populärkultur i allmänhet och bara vilja ge upp för att allt är så mossigt, förväntat och ibland bara jävligt dumt. Därför blir jag så himla glad när jag snubblar över exempel på någon som gör motsatsen. Och ännu gladare när det sker med en produkt jag verkligen gillar.

Magasin Åre är en gratistidning som kommer ut några gånger per år. Den har alltid varit väldigt bra tycker jag (inte minst för att de gav mig mitt allra första betalda skrivuppdrag för ungefär 150 år sedan, ehum), men det har funnits ett problem: Åre är ett grabbigt ställe där grabbiga människor gör grabbiga saker tillsammans. Alltså är det svårt att göra en tidning om det som tilltalar oss som inte är… grabbiga. Svårt. Men inte omöjligt, ska det visa sig.

I senaste numret visar nämligen redaktionen upp resultatet av ett jobb så gediget att Rättviseförmedlingen skulle behöva avskaffa sig själva om andra gjorde på samma sätt. På sida upp och sida ner finns de. Kvinnorna och männen, ungefär lika många av varje. Och kvinnorna, dom:

Dom kan vara före detta orienterare som fasnat för en ny sport!

Dom kan vara del av ett skämt!

Dom kan vara på bild utan inzoomad ansikte/bröst/rumpa!

Dom kan tipsa om cykelleder!

Dom kan vara med i en film som man tar avstånd från för att den verkar jävligt dålig!

Dom kan vara potentiella i framtiden, även om dom inte finns just nu!

Det här sista är nog mitt favoritexempel. Alla personer i artikeln (som handlar om att bygga downhill-leder) är män, men i texten skriver man genomgående kvinna eller man när man pratar i allmäna ordalag eftersom… ja, det skulle ju kunna vara så.

Det fina med det här är att det här är en tidning vars redaktion består av män, för en blandad publik, men som jag skrev tidigare handlar om något som är klassiskt manligt. Magasin Åre hade lätt kunnat nöja sig med att säga att de gärna ville ha med kvinnor, men de fanns inte. Eller att de som fanns tackade nej. För visst är det så att om man bara skriver om dem som är absolut världselit i extremsporter, finns det rätt få kvinnor att välja på. Precis som när man skriver om börs-VD:ar eller snickare.

Det Magasin Åre visar är dock att med lite kreativt tänkande kan man porträttera en ort och en kultur som den faktiskt är, med alla delar synliga. Det ger inte bara en roligare produkt som fler kan känna igen sig i (ärligt talat blir det ju lite tjatigt att skriva om vem som droppat högsta i Östra i år OCKSÅ), det blir också ett skolexempel i hur man jobbar för jämställdhet utan att det blir det minsta krystat.

Nominerar härmed Magasin Åres redaktion till nästa års Rättvisepris. Och alla andra pris jag kan komma på.

  • Lise

    Fy fan vad bra!

  • Liv

    Ja, där har du väl själv nåt att lära av, Nina. Du skriver ju i princip alltid negativt om män.

    • Anna

      Va? Blir konfys. Hela inlägget är ju positiv respons till en redaktion som består av män. Och i vilka andra inlägg står det bara “negativt om män”? Det står negativt om orättvisa strukturer, inte om en massa enskilda män.

  • Jessica Segerberg

    Men JA. Det är precis såhär jag försöker få in i mitt dagliga tänk på dagstidning. Ska vi efterlysa fler exempel, precis som denna? En liten bildkampanj av skillnader som visar exempel på hur det går att skriva och fotografera, med små detaljer som hjälp?

    • Karin

      men JA! bra idé.

  • ANNA

    Fantastiskt! Heja heja!!

  • Mocke

    Jäklar, vad killarna på den redaktionen kommer att få ligga! För det är enda anledningen till att de skrivit sådär, jag lovar.

    • Nina Åkestam

      Jag vet! Att respektera sina medmänniskor är ett jätteeffektivt sätt att få ligga mer.

  • nisse

    det roliga är att jag som man tycker att det är lite skönt att slippa se en “killen som förändrade livet och blev stenhård artikel” och istället en artikel om en person som har lite mer djup i sin historia! Att det dessutom är en kvinna gör att det blir intressantare, är så van vid att det blir någon rambo berättelse just för att det för många är pojkdrömen att genomgå en förvandling från man till “suuuperman”.

    Är inget fan av genustalibaner, här visas hur det ska göras, inget snack, ingen tanke på kön, bara rena personporträtt och träffsäkra skämt om stereotyper!

  • Malin

    Hurra för dem! Hade jag varit det minsta friluftsintresserad hade det här varit min tidning of choice.

  • Natalie

    Har lust att köpa tidningen nu bara pga detta!