Googla loss

Nu sitter jag ju alltså och läser i princip hela dagarna. Försöker få koll på forskningsläget kring de ämnen jag är intresserad av, upptäcker att varje artikel leder till femton andra jag också vill läsa, får världen omkastad tre gånger om dagen och undrar om jag någonsin kommer att kunna få till det här. Blandat med stunder av eufori när det känns som att det finns så otroligt mycket att göra, att man liksom aldrig har BEHÖVTS så mycket. På det stora hela är det helt utmattande.

Men kanske mest utmattande av allt är att upptäcka att det finns så otroligt mycket bra som jag inte hade en aning om, trots att jag OM NÅGON borde känna till det. Avhandlingen om Stockholms reklambransch, litteraturgenomgången av allt som skrivits om reklam av sociologer och antropologer, böcker om kön och blick, objektifieringsteorin och experimenten som visar skillnaden mellan hur män och kvinnor tolkar samma bilder. PLUS studierna av reklamens roll i konsumtionssamhället och minoriteters roll i marknadsföring. Jag orkar inte. De här frågorna som man stöter och blöter precis överallt, och så finns det så himla många svar, eller i alla fall riktlinjer och idéer, som man inte har en aning om?

Men det är kanske inte så konstigt. De här artiklarna och böckerna finns på universiteten. Även om en praktiserande reklamare skulle kunna lägga vantarna på dem skulle hen antagligen inte hinna läsa. Det ingår inte i arbetsuppgifterna. Och så ska man fatta det akademiska språket. Och så ska man veta vad man letar efter.

Forskarna, å sin sida, har ingen aning om vad som pågår bland praktikerna. De vet inte vilka frågor som bränner till och framför allt verkar de tro att praktikerna på något obegripligt sätt VET vad forskningen kommer fram till utan att de själva har berättat det.

Aja. Vet inte exakt vad vi ska göra åt det här, men bara så att ni vet: har ni någonsin funderat över något, finns det antagligen någon annan som har gjort det också. Den personen kanske till och med har tagit reda på svaret. Så man får väl googla loss, helt enkelt.